Dette bør du vite om trening og stølhet

Hei folkens!
Her går det unna og mange har vel allerede kommet godt inn i påskeferie-modus allerede. For min del opplevde jeg helt nydelig påskevær hjemme i dag og endelig fikk jeg også gått meg en skitur i nærområdet hvor vi har flyttet til. Jeg fikk med meg Fredrik også og her vi bor kan vi bare spenne på oss skiene på trappa og tusle ut i lysløypa med oppkjørte skispor: LOVE IT!
Selv tar jeg påskeferie fra og med onsdag ettermiddag og frem til 1.påskedag. Det blir kort, men godt! 😀

Men tilbake til overskriften; som personlig trener og gruppetreningsinstruktør har jeg hørt flere som har sagt at “den økten var skikkelig digg, jeg ble SÅ støl!!!” eller noe i den duren. Og for all del, jeg forstår godt at det å bli støl kan gi en følelse av at man virkelig har trent og fått gjort unna en god økt (jeg har denne følelsen selv av og til også jeg altså, hehe), men faktisk så har ikke treningsverk noe med treningseffekt å gjøre. Det er heller ingen forskning som kan gi et godt svar på hvorfor vi blir støle, men forskere ser at eksentrisk trening (bremsende bevegelse) er den type belastningen som lettest gjør deg stiv og støl. I tillegg så vil ikke det å være godt trent være avgjørende for om du blir støl eller ei. Også godt trente personer blir støle dersom de utsettes for uvante og intensive bevegelser. Derfor er det lite hensiktsmessig å la stølheten avgjøre om du har hatt en effektiv og god økt. Se heller på progresjon og utvikling for å måle framgang. Hvis du klarer å løpe lengre eller raskere, eller løfte tyngre vekter eller flere repetisjoner enn det du har gjort før, så er det dette som sier noe om din utvikling og dine resultater.

Et av de beste tipsene for å unngå stølhet er å trene regelmessig og variert. Da vil ikke stølheten komme like lett ved samme påkjenning. Bruker man muskelen på en annen og uvant måte, eller har en periode uten trening, vil imidlertid stølhet komme tilbake. Du kan fint trene selv om du er støl og noen opplever at det å få i gang blodsirkulasjonen kan bidra til å lindre stølheten. For eksempel kan det å gå en tur, svømme eller sykle med lett motstand være et godt alternativ hvis man er støl i beinmuskulaturen. Noen synes også at det hjelper med massasje og å rulle på foam roller.

Kan det å tøye ut forhindre stølhet?

Nei, å tøye ut etter en treningsøkt vil ikke hjelpe på stølhet, selv om mange tror det og «har erfart det selv». En logisk forklaring på en slik påstand kan være at man ikke tøyer ut etter første økt, får heftig treningsverk og tenker at dette skyldes fordi man «glemte» å tøye. De neste gangene bruker man derfor noen minutter på uttøying på slutten av treningsøkten og man merker at stølheten ikke er like tydelig som første gangen. Da er det logisk å tenke at dette har en sammenheng, men uttøying vil ikke påvirke «hvor støl du blir». Når det gjelder oppvarming så har dette heller ingen direkte effekt på graden av treningsverk. Men å varme opp er viktig for å forberede hode og kropp på økten som kommer i tillegg til at det kan redusere skaderisiko.

Mye av denne teksten er hentet fra artikkelen jeg skrev om tøying og stølhet for afpt.no som du finner her.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg