hits

Nå endrer jeg treningen

29.03.2018 - 08:10 2 kommentarer

Hei (skjær)torsdag og god påske! Nå har jeg også kommet inn i feriemodus og nå tilbringes de neste dagene på hytta i Trysil. Det skal bli så utrolig deilig med noen dager med hytteliv, familie og vovser, skiturer og forhåpentligvis påskesol.

Ellers så har denne uken bestått av jobbing for min del, og styrketrening med ny pers i knebøy på 102,5 kg. Jeg har hatt et mål om å perse i både markløft og knebøy før påske da jeg har kjent at maksstyrke har vært på plass på trening, og jeg ville forsøke å peake styrkeformen frem mot påske. For nå blir det andre boller. Etter påskeferien vil jeg starte å jobbe mer med kondisjonstreningen igjen, og da nærmere bestemt løping. Jeg er jo en av de som bare MÅ ut å løpe når snøen smelter, plussgradene stiger og vårsola titter frem. Jeg har nok en naturlig periodisering av treningen min i løpet av året uten at jeg egentlig tenker så mye over det: Når våren og sommeren kommer så blir det litt lettere vekter på styrketreningen og litt flere repetisjoner i settene i kombinasjon med mer løping (både innendørs og utendørs), mens på høsten og vinteren så blir det gjerne tyngre vekter igjen og færre repetisjoner i kombinasjon med litt høyere energiinntak for å få optimale resultater av trening for maksstyrke.

For noen uker siden tok jeg 150 kg i markløft og for et par dager siden ble det spontantest av knebøy som endte på 102,5 kg. Det er nok ingen hemmelighet at jeg er mest fornøyd med markløft-persen, siden det tross alt har vært et mål i nesten ett år (og herregud som jeg har jobba for det også! Haha), men knebøyen er også veldig gøy siden jeg faktisk ikke trente spesifikk for å perse her.

Jeg kommer garantert til å fortsette med både knebøy og markløft fremover også, selv om målene nå ikke ligger på å trene grisetungt. Det blir mer frontbøy og klassisk markløft som en variasjon, samt ettbeinsvarianter som ettbeinsknebøy/pistol squat og ettbens strake markløft som eksempler. Så styrketrening blir det, med fokus på fullkroppsøkter og gjerne litt løpsrelaterte styrkeøvelser.

Men nu: FERIEMODUS!

GOD PÅSKE :)

- Silje Bjørnstad -

2 kommentarer

Silje m

01.04.2018 kl.18:29

Så gøy å lese om hvordan du legger opp treninga di:) og ikke minst imponerende hva du har fått til i bøy og mark :D

Silje Bjørnstad

03.04.2018 kl.14:33

Silje m: ;) Tusen takk Silje, alltid hyggelig å høre :)

Skriv en ny kommentar