Mine tanker om “sommerkroppen 2018”

Hei og god fredag!

Det finnes nok mange meninger og tanker om begrepet “sommerkroppen”. For mange handler dette om å “stramme opp til strandsesongen”/”få en mer definert figur”. Jeg skal ikke vifte med noen pekefinger eller si hva folk skal gjøre/ikke burde gjøre, men dette er min personlige mening om “sommerkroppen 2018” og jeg har ikke noe fasitsvar på hva som er rett eller galt her:

Først og fremst så har jeg ingen problemer med å forstå at mange har et ønske om å føle seg mer vel i sommerklær og strandantrekk. Det er jo faktisk ganske logisk; føler man seg mer vel i egen kropp, så vil dette også ofte skinne igjennom på utsiden – uavhengig av hvordan man faktisk ser ut! Jeg synes det er helt greit å si at man jobber mot “sommerkroppen 2018” hvis det er dette som kan motivere deg til å faktisk være mer fysisk aktiv og spise bedre. Fordi, når du tar et valg om å bevege mer på kroppen og å få et sunnere og mer variert kosthold, så vil det bidra til at du får bedre helse, både fysisk og psykisk. Man er i bedre humør, smiler mer, har mer energi og overskudd, du sover bedre om natta og så videre. Du opplever kanskje å mestre nye ting, tester ut smakfulle oppskrifter med nye spennende ingredienser og rett og slett får en boost både når det gjelder selvtillit og selvfølelse. Da blir det “å ser bedre ut fysisk” egentlig bare en fin bonus. Du føler deg rett og slett bedre, og når du føler deg bedre så vil dette ofte smitte over på omgivelse og de rundt deg. Men jeg håper jo at den godfølelsen man får av å begynne å trene/være mer aktiv og å spise bra gir deg så mye at dette er noe du vil fortsette med, også etter årets sommerferie! Da er det større sjanse for at du slipper disse “skippertakene” før sommermånedene eller i januar etter juleferien som er typiske tidspunkter for “å stramme opp”. Finn treningsformer og et balansert kosthold som blir en naturlig del av hverdagen din – det vil kropp og hode sette stor pris på. Husk at tålmodighet og kontinuitet er to viktige stikkord for progresjon, framgang og resultater.

For all del, har du noen uker der du bestemmer deg for å gå “all in” i en kort periode for å peake årets sommerform så kjør på hvis det er verdt det for deg, men husk at kosthold og trening er noe som skal gi deg noe positivt og ikke kontrollere dagene dine. Går det så langt at treningsøkter og mat er det eneste som står i hodet ditt, så bør du virkelig revurdere opplegget ditt. Nei, du skal ikke måtte legge deg sulten om kvelden, droppe sosiale sammenkomster eller stå opp klokken 04:00 om natten for å gjøre morgencardio for å “komme i bedre form”, og ikke tror jeg at du vil bli noe særlig lykkeligere person av å leve slik heller.

Selv gjør jeg ingen bevisste valg når det gjelder trening og kosthold for at jeg skal skulle “se sånn og sånn ut” på ulike årstider. Som jeg har skrevet om tidligere på bloggen så blir det en naturlig periodisering av treningen min når det blir varmere i været med litt mindre tung styrke og litt mer kondisjonstrening. Nå har jeg flere dager i uken hvor jeg sykler til og fra jobb, samt at det blir noen flere joggeturer med varierende tempo sammenlignet med vinterstid. Jeg følger ikke noe konkret treningsprogram og tar det veldig på dagsformen hva jeg gjør når det gjelder treningsøkter. Det er fortsatt styrketrening som er den treningsformen jeg gjør mest, og selv om jeg nå for tiden ikke har noe konkret mål om å perse i konkrete øvelser eller lignende, så vil jeg likevel vedlikeholde den muskelmassen og styrken jeg har. Det viktigste for meg er treningsgleden, endorfinrusen og naturligvis overskuddet jeg får av å bevege på kroppen.

Selv har jeg en aktiv hverdag med gode treningsrutiner året rundt hvor det også er naturlig at det blir perioder med mer eller mindre trening avhengig av ferier, arbeidsmengde på jobb, eventuell sykdom/skader og så videre. Uansett så er jeg mer opptatt av å ha en kropp som fungerer til det jeg ønsker å drive med fremfor å skulle tvinge meg inn i en konkret “sommerkropp-mal” utelukkende basert på hvordan man ser ut, som for eksempel å trene styrke, gå og jogge uten å ha vondter, å kunne reise meg opp og sette meg ned uten å måtte støtte meg til noe.

Med andre ord; “Sommerkroppen 2018” for meg er å være sterk, frisk, glad, funksjonell og skadefri. Og det er jeg ved å trene regelmessig, spise nok vanlig, næringsrik mat, prioritere nok søvn, nyte sosiale sammenkomster med familie og venner, men også ta meg tid til å slappe av helt alene når jeg trenger det. Da føler jeg meg B R A.

Uansett: hvis du nå ønsker å gjøre siste innsats og virkelig gi 100 prosent de siste ukene før årets sommerferie, eller rett og slett ønsker å komme i gang med treningen NÅ, så har jeg nå mulighet til å ta inn et par ekstra kunder på STERK Helse. Jeg jobber som vanlig frem til 2. uka i juli – da tar jeg nemlig sommerferie i tre uker. Send meg en mail hvis du skulle være interessert på [email protected]

BjuO92QB0_8

Og du, hvis du ikke har booket årets sommerferie ennå og du vil sikre deg en uke med sol, varme og masse treningsglede: sjekk ut treningsreisen med meg og Sandra 12.-19.august til Rhodos i samarbeid med Apollo her.  Vit også at det er egen rabatt på turen for dere som har abonnement med Aftenposten – les mer her.

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg