hits

TRENING I TIDSKLEMMA - tips 1: Transporttrening

God søndag!

En av de unnskyldningene man ofte hører mest når det gjelder å droppe trening er den berømte "tidsklemma". Og det er selvfølgelig forståelig at døgnet har for få timer når du kanskje sjonglerer mellom jobb, husarbeid, barn og sosiale sammenkomster. Men det er mulig å trene selv om man har en hektisk hverdag - kanskje det faktisk blir enda viktigere å ta seg tid til nettopp å være i fysisk aktivitet fordi det gir deg så mange positive helseeffekter, både psykisk og fysisk - noe som igjen kan bidra til mer energi og overskudd. Prioritering og planlegging er selvfølgelig to viktige nøkkelord, og det å bevege på kroppen trenger ikke å være så komplisert som det kanskje ofte kan fremstå som. Derfor vil jeg de neste dagene komme med flere tips til hvordan du kan bake fysisk aktivitet inn i hverdagen din, helt uten treningssenter. Bare ved å unngå reisetid til og fra gymmet er det mange som sparer flere minutter som dermed kan brukes til andre ting. I tillegg vil jeg absolutt tipse om det å planlegge aktiviteten inn i kalenderen og timeplanen, slik at du er forberedet når en ny uke starter. For eksempel dermed skrive at du skal sykle til jobb på tirsdag, gå til og fra barnehagen i stedet for å kjøre bil på onsdag, trene 20 minutter i lunsjpausen på jobb på torsdag og så videre.

1.tips for trening i tidsklemma er transporttrening. Dette vil enkelt og greit si at du bruker beina når du skal forflytte deg fra et sted til et annet ? ved eksempelvis sykling, jogging, rulleski, eller ved å gå. Finn ut hvilke muligheter du har til å legge inn litt ekstra fysisk aktivitet i løpet av hverdagen. Hva med å gå eller sykle til jobb? Eller hvis du må handle så ta med deg en ryggsekk som du kan ha matvarene i, så kan du løpe til butikken, og gå i raskt tempo tilbake ? det finnes et hav av muligheter til å bevege litt mer på kroppen bare man planlegger!

Har du ulike ærender og møter i forbindelse med jobb så kan det være mer tidseffektivt å bruke beina fremfor bil eller kollektivtransport. Ikke minst vil dette også være et mer miljøvennlig og billigere alternativ. Samtidig får du frisk luft, noe som gjør godt for både hode og kropp i en hektisk hverdag. Legg transportetappene inn i kalenderen slik at du vet hvilke dager du skal bruke sykkelen eller når joggeskoene skal stå klare!

Selv sykler jeg til og fra jobb 1-3 ganger per uke og skal jeg på nærbutikken bruker jeg beina istedet for bil. I tillegg til at jeg får brukt kroppen så benytter jeg også tiden til å koble ut ved å høre på podcast, ta en telefon til ei venninne eller lignende. 

- Silje Bjørnstad -

2 kommentarer

KostholdsBloggeren: Så hyggelig å høre! :D God trening!

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Matprat