hits

TRENING I TIDSKLEMMA - tips 2: Husarbeid-økter

Yes, du leste riktig! Husarbeid er gjerne en del av de hverdagslige tingene som er med på å bidra til at tidsskjemaet kan bli litt stramt, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det når det likevel må gjøres? Når du gjør husarbeid vil du jo mest sannsynlig bevege på kroppen, og både henge opp klesvask, mopping av gulv, vaske kjøleskapet og skifte på sengetøy kan telles som en liten miniøkt i seg selv de dagene du ikke har tid til å legge inn egne treningsøkter. Det blir nemlig noen ekstra skritt når du for eksempel vasker hele heimen, klipper plenen, stabler ved og så videre. Det å støvsuge, skifte sengetøy, rengjøre badet, gå ut med søpla og lignende ting er noe som på et eller annet tidspunkt må gjøres uansett, så legg det inn i kalenderen, få det unna gjort og du har slått to fluer i en smekk: fysisk aktivitet og et renere, ryddigere hjem. Husk at "noen minutter aktivitet her og der" vil over tid bli til ganske mye og denne hverdagsaktiviteten har flere positive helseeffekter. 

Selv hadde jeg en "tredagers husarbeidsøkt" nå i helgen hvor jeg og samboeren på fredag vasket alle terrassene, mens på lørdag og søndag ble det beising. Og tro meg, det tar på å bøye seg opp og ned for å rekke inn i kriker og kroker med malekosten, samtidig som du får beveget godt på deg generelt når du skal beise med maleruller. 

Forslag til husarbeid-trening:
- Husvask/støvsuging
- Rydde i skap (for eksempel kjøkkenskap og kjøleskap)
- Sortere klær og rydde i klesskap
- Gå ut med søppel
- Rydde i garasjen/kjeller/loft
- Stryke klær
- Bytte sengetøy
- Vaske vinduer
- Vaske bilen
- Hagearbeid (luking, plenklipping, vaske terrasse etc)
- Tørke støv
- Ommøblere 
- Vaske bad, dusj og badekar
- Rengjøre blanke overflater som speil etc

Lykke til! :)
 

- Silje Bjørnstad - 
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Matprat