hits

Enkle grep for et sunnere kosthold

Hei mandag! HVOR BLE HELGEN AV?! Jeg våknet opp i dag og trodde virkelig det var søndag, men nei, det var mandag igjen gitt. Vel, mandager er i alle fall en god mulighet til å sette standarden for den kommende uken - og da passer det jo fint med noen tips til hvordan du kan få en sunn og næringsrik start på uka. 

Jeg har nemlig delt noen enkle kostholdstips i forbindelse med en artikkel på kk.no og her er noen sitater fra saken: 

- Å endre vaner er en prosess og innebærer en gradvis endring av atferd. Tålmodighet og kontinuitet er derfor to viktige stikkord. Husk at det har tatt tid, gjerne mange år, å innarbeide de vanene du har i dag. Derfor tar det også tid å innarbeide nye vaner. Hvis du for eksempel har hatt den samme livsstilen og vanene i ti år, så er det lite sannsynlig at du klarer å gjøre en helomvending på ti dager, påpeker ernæringsfaglig rådgiver Silje Bjørnstad, som også har skrevet boken «Slik former du kroppen med styrketrening og kosthold» sammen med personlig trener Susanne Soydan.

- Bli gjerne inspirert av artikler og sosiale medier, kolleger og venner, men tilpass eventuelle tips og råd til å til deg selv - dine mål og vaner skal passe deg og din hverdag, påpeker Bjørnstad.

- Gi deg selv tid til å skape gode matvaner som du trives med og som du derfor kan fortsette med i lang tid fremover; vær realistisk med målene du setter deg og sørg for å ikke gjøre for mange endringer på en gang - da kan det fort bli for mye av det gode.

Noen enkle råd for at hverdagen skal bli litt sunnere er å inkludere mer grønnsaker, frukt og bær i kosten. Øk også gjerne inntaket av proteiner, som gir god metthetsfølelse.

- Ta en opprydding i skapene og fyll opp med gode,næringsrike basisvarer. Har du gode basisvarer hjemme blir det enklere å lage et godt og sunt måltid uten å måtte reise på butikken. Du sparer både tid og penger, og unngår usunne impulskjøp. Et godt basislager består av ingredienser som er utgangspunkt i en rekke ulike retter samt at mange av disse ingrediensene har lang holdbarhet. Eksempler på gode basisvarer er egg, havregryn, frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter, rene kjøtt- og fiskeprodukter, hermetiske tomater, belgfrukter, nøtter og frø, sier Bjørnstad.

  • Har det blitt en del alkohol, fargerike drinker og sukkerholdig drikke i sommer, så vil det være smart å bytte til drikke med mindre sukker og energi. Drikk vann, og hvis du absolutt må ha noe med litt smak smak så velg for eksempel Farris, kaffe og te uten sukker, eller sukkerfri saft og brus.
  • Vaniljekesam og vaniljeyoghurt vil være et mer næringsrikt og magrere alternativ til fløteiskrem og kremfløte.
  • Velg renskåret kjøtt og fisk fremfor bearbeidede produkter, for eksempel laks, biff og kylling fremfor pølser og farsemat.
  • Spis mer plantebasert - ha gjerne én, eller flere, kjøttfrie middager eller dager i uken. Erstatt kjøtt med for eksempel belgfrukter som kikerter, bønner og linser, soya, eggeretter og mer grønnsaker.
  • Lyse bagetter, loff og lignende bør byttes ut med grove brød- og kornvarer.

Les hele saken her. 

Ha en fantastisk dag!

- Silje Bjørnstad - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Matprat