hits

En typisk jobbdag og jobbuke for meg

Hei onsdag!
Det er ikke uvanlig at jeg får spørsmål og kommentarer om "alt jeg holder på med" i forhold til jobbprosjekter og oppdrag, så her kommer et lite innblikk i hvordan jobb-hverdagen min er per dags dato.

Jeg jobber som deltids-PT på STERK Helse & Trening på Løren i Oslo. Her har jeg både PT-timer, gruppetimer og bedriftstimer. Jeg er på STERK både mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, og prøver så godt jeg kan å "samle" opp timene slik at det ikke blir mange "hull" med en time her og en time der hvor jeg ikke har noen avtale. Så kort fortalt så jobber jeg dag/ettermiddag/tidlig kveld på mandager og tirsdag og torsdager, og morgen/formiddag på onsdager. En dag som PT på STERK kan se slik ut, men likevel så er alle dager forskjellige:
08:00 Våkner og nyter at jeg ikke trenger å stresse med å stå opp ;)
08:30-12:00 Frokost, sjekke mail, inn- og utbetalinger for regnskap, lage treningsprogram, skrive litt på artikler/gjøre research, blogge, sjekke om Fredrik er i live (han er ikke morgenfugl han heller og trenger litt tid på å komme i gang :p), lage matpakke til jobb, gå tur i skogen/handle mat/egentrening hvis det passer seg og jeg ikke har tid senere på dagen.)
12:10 Sykler til jobb og nyter transporttrening med frisk luft og podcast på øret
13:00 Bedriftstime
14:00 PT-time
15:00 Egentrening på STERK
16:00 PT-time
17:00 PT-time
18:00 Gruppetime
19:00 PT-time
20:00 Sykler hjem fra jobb (på vinteren og regnfulle dager kjører jeg/vi el-bil og sparer 30 minutter hver vei på dette)
21:00 Hjemme og lager middag. Forberedelse til morgendagens PT-timer hvis dette ikke er gjort, svarer på meldinger om eventuelle ombookinger samt etterarbeid av dagens PT-timer (Jeg skriver selvfølgelig alltid ned hva kunder gjør, tilbakemeldinger etc for å gi best mulig individuell oppfølging hvor jeg har total oversikt på utgangspunkt, progresjon og målsetting. Som PT jobber du ikke bare på "PT-timer" for å si det sånn...)
22:00 Spist, gjort unna dagens "kontorarbeid" og chiller foran TV med Netflix og Fredrik.
23:00 Burde kommet meg i seng.
23:30 Burde virkelig ha kommet meg i seng.
00:00 I seng, scroller altfor mye på tlf.
00:15-00:30 Zzzzzzz.

En annen jobbdag på STERK kan se slik ut:
07:00 PT-time
08:00 PT-time
09:00-10:30 Egentrening
11:00 Gågruppe
12:00 PT-time
13:00 Møte
14:00 Hjem og resten av dagen fri.

Mens en tredje jobbdag kan se slik ut:
08:00-15:00 Hjemmekontor i rolig tempo med frokost, mail, artikkeljobbing, gåtur, møte en venninne til lunsj.
16:00 PT-time
17:00 PT-time
18:00 PT-time
19:00 PT-time
20:00 PT-time
21:00 Hjem

På fredager har jeg hjemmekontor, noe som vil si at jeg stort sett sitter hjemme og jobber, men det er jo absolutt mulig å ta med laptopen hvor som helst og jobbe derfra med tanke på skriving, programmering, foredrags-forberedelse og lignende. Dette er jo en av de store fordelene ved jobben som jeg har; alt kan ordnes og fikses på laptopen og det er veldig digg med "bærbart kontor". Avhengig av arbeidsmengden fra uke til uke så prøver jeg å begrense artikkelskriving, kontorarbeid etc til ukedagene, spesielt da fredager, men jeg må innrømme at jeg ofte sitter 2-4 timer på helgedagene også hvis det er behov for det. Men da er det viktig å understreke at jeg faktisk stortrives med å jobbe "litt hver dag", samtidig som jeg også skal være bevisst på å ta meg HELT fri når jeg faktisk har planlagt ferie og/eller totalt frimodus når jeg er bortreist etc.


I tillegg til å være personlig trener og gruppetreningsinstruktør (og ernæringsrådgiver), så er jeg også frilansjournalist (jeg har en bachelorgrad i medier og kommunikasjon, en bachelorgrad i ernæringsfag og tatt PT-utdannelse gjennom AFPT). Her har jeg både faste oppdragsgivere samt noen "engangs-oppdrag" her og der. De jeg leverer saker til fast i måneden per dags dato er VG Vektklubb, Afpt.no (Akademiet for Personlig Trening) og treningsmagasinet Shape Up. Andre jeg har levert artikler til opp gjennom årene er DetNye, Kamille Puls, Maxim Sports og COOP Aktiv for å nevne noen.

Og nei, vi er ikke ferdig med jobbe-prosjektene ennå... Jeg arbeider også med BedreTrent.no som er en del av Proteinfabrikken hvor jeg leser korrektur på artikler og publiserer disse, samt skriver egne saker (det blir en slags webredaktør-stilling og noe jeg pusler med nesten daglig for å holde siden oppdatert). Det er også BedreTrent.no som har gitt meg muligheten til å lage egen podcast med samme navn: BedreTrent Podcast - podcast spilles inn når jeg har tid og mulighet, det er noe jeg virkelig elsker å gjøre, men på grunn av timeplanen har jeg aldri kunnet satt noe fast levering på podcastepisodene og kan ta det litt som jeg selv ønsker. Denne høsten har jeg også startet et nytt samarbeid med Goodwill Strategi & Kommunikasjon hvor jeg skriver og leverer 4 artikler i måneden som skal publiseres på nett for ulike samarbeidspartnere til dette byåret. Så liker jeg jo også å arrangere workshops, være med på fotoshoots, holde foredrag og lignende, og den siste tiden er det jo treningsreise som har vært i fokus. I august arrangerte jeg min første treningsreise sammen med PT-kollega Sandra og dette var noe jeg har drømt om lenge å få til! Og for en vellykket tur og erfaring det var! Vi er allerede i gang med planlegging av neste treningstur som vil bli arrangert i 2019 - mer info kommer når alt er på plass.  Men neste arrangement nå er Kamille Weekend 21.-23.september på Vestlia Resort på Geilo hvor jeg blant annet skal holde foredrag om "trening i tidsklemma".

Så hender det også at jeg får spørsmål fra andre journalister i ulike medier om jeg har tid og lyst til å være med i saker om trening og kosthold - og dette sier jeg ja til i de periodene jeg har tid og mulighet, og at det selvfølgelig er temaer jeg faktisk kan si noe om. Dette er jeg meget bevisst på med tanke på at selv om jeg kan mye om trening og ernæring, og har utdannelse innen dette, så er det samtidig SÅ SJUKT MYE jeg ikke kan eller har kompetanse om (man blir ALDRI ferdig faglig utlært, og bare det å være klar over dette mener jeg er en stor styrke i en jobb man ønsker å hele tiden kunne utvikle seg i) og derfor sier jeg også nei til saker og spørsmål jeg rett og slett ikke føler meg trygg nok til å si noe om.

Jeg kan jo heller ikke la være å nevne at jeg har utgitt to bøker de siste årene. Det er jo da boken "Slik former du kroppen - med styrketrening og kosthold" (skrevet sammen med Susanne Soydan og utgitt i 2018) som har vært det største bok-prosjektet så langt med tanke på at den er tilgjengelig i bokhandlere over hele landet. Men jeg har også utgitt en egen bok for Møre og Romsdal Fylkeskommune som ble et slutt-resultat av en prosjektleder-stilling for en sunnere kantine i videregående skoler (2015).

Nå for tiden er det ingen nye bok-prosjektet på gang, men jeg har en følelse på at jeg kommer til å prøve meg på flere bøker i fremtiden, kanskje enda mer kostholdsrelatert med enda flere oppskrifter og mattips). Jeg elsker jo å skrive, men jeg skal ha tid og motivasjon til eventuelle kommende bok-prosjekter og akkurat nå er det mangel på tid som er utfordringen.

Så ja, jobbhverdagen min kort oppsummert: Godt og blandet - og det er akkurat sånn jeg liker det.  Uansett er det helse, trening og kosthold som er stikkordene for min jobbhverdag. Jeg skjønner at for mange kan dette bli "altfor mange baller i lufta og mye arbeid", men jeg stortrives virkelig med å ha en sånn hverdag. Jeg har også blitt så bevisst på hvor grensen min går og jeg sier også nei til ulike jobboppdrag og tilbud som dukker opp, da jeg de siste årene har blitt så mye flinkere til å vite min begrensning og ikke minst hva jeg faktisk har lyst til å gjøre. Det å jobbe som enten fulltidsjournalist eller kun fulltids-PT er ikke noe jeg har lyst til, nettopp fordi jeg stortrives sånn med å ha en variert arbeidsdag som gir meg mulighet til å både møte så mange spennende og ulike mennesker, samtidig som jeg også har mulighet til å være helt alene med skriving og å skape innhold/prosjekter på egen hånd.

Jobbhverdagen min er en livsstil og jeg føler meg bare så utrolig heldig som kan styre min egen arbeidshverdag på denne måten. Det er altså så ubeskrivelig deilig å våkne av seg selv om morgenen, ikke stresse med å rekke buss eller kollektivtrafikk med mas, forsinkelser og trang plass, og selv ta ansvar for å levere de jobbtimene og oppdragene jeg skal for å få ting til å gå rundt. Det er jo heller ikke til å legge skjul på at jeg er veldig glad i å sove til jeg våkner av meg selv om morgenen, og at jeg bare elsker å sove (man blir bortskjemt når man bare har sæ sjæl å tenke på, og ikke MÅÅÅ opp om morgenen med tanke på faste jobbtider, barn, husdyr etc). Uten nok søvn fungerer bare ikke kroppen min, hverken fysisk, mentalt eller sosialt, så derfor tillater jeg meg også å nyte å sove uten å måtte bli vekt av en klokkealarm mandag-fredag. Men 1 dag i uken har jeg altså satt av til å stå opp om morgenen for å kunne ha morgen-timer på STERK, noe som selvfølgelig jeg overlever veldig fint. Jeg hadde sikkert blitt vant til å stå opp tidligere hver dag hvis jeg også hadde hatt en jobb som hadde krevd dette av meg, men akkurat nå er det veeeeeeldig behagelig å ta det lungt på morgenen og formiddagen, og deretter bruke dagen og ettermiddagen/kveld (når andre stresser hjem i køer, butikkhandling og kollektivtrafikk... :p ) til å jobbe effektivt.

Ikke minst er jeg dødsheldig og så takknemlig for å kunne jobbe med noe jeg virkelig brenner for. Jeg er lidenskapelig opptatt av å hjelpe, inspirere, motivere og veilede andre når det gjelder kosthold, helse og fysisk aktivitet enten det er i form av individuell oppfølging, gruppetrening, treningsreiser, artikler, sosiale medier, foredrag etc. Det gir meg så uendelig mye å kunne bidra til og oppleve andres treningsglede og mestringsfølelse, bedre helse og velvære, økt livskvalitet, progresjon og takknemlighet.

Når det gjelder det å skaffe seg jobboppdrag som frilansjournalist, holde foredrag, treningsreise og lignende så skal jeg skrive mer om dette i et annet innlegg. Er det andre spørsmål relatert til jobbhverdagen som selvstendig næringsdrivende, frilansjournalist og personlig trener så er det bare å spørre i kommentarfeltet - så skal jeg svare så godt jeg kan.

- Silje Bjørnstad -

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Matprat