hits

10 tips for å bli kvitt treningssenter-skrekken

Hei og god søndag! 

På søndager forsøker jeg så godt jeg kan å planlegge uken som kommer, både når det gjelder jobb, sosiale sammenkomster, treningsøkter og så videre. Jeg som jobber på et treningssenter har jo den fordelen at jeg allerede er på gymmet når jeg har tid til en treningsøkt og det er et lokale og et miljø jeg føler meg trygg i. Men jeg vet, og har stor forståelse for, at mange ikke har denne følelsen og at tanken på å bare gå inn på et treningssenter virker helt fjern. 

På VG Vektklubb (og i dagens utgave av VG) kan du lese min sak om "Slik blir du kvitt treningssenter-skrekken". 

Her er 10 tips fra meg: 

Husk at treningssenteret er for alle uansett form og størrelse. Medlemmene består av folk i ulike aldre med ulike mål. Én ting de alle har til felles er at man en eller annen gang har vært helt nybegynner. Det å gå inn på et treningssenter trenger ikke være så ubehagelig om du er litt forberedt.

1) Gjør litt research

Sjekk ut senteret før du melder deg inn. Har gymmet en hjemmeside kan du lese litt om hva slags tilbud det har og hvem som arbeider der. Send en mail eller ta en telefon for å få svar på eventuelle spørsmål du måtte ha. Fortell gjerne den du har kontakt med at du synes det er litt skummelt å skulle møte opp på senteret. Du kan også gjøre en avtale med noen som jobber der slik at du får omvisning og hjelp til det du måtte lure på når du entrer treningssenteret for første gang.

2) Få veiledning

Husk at de som jobber på treningssenteret er der for å hjelpe deg. Mange sentre tilbyr gratis veiledning og omvisning - benytt deg av dette. Ikke vær redd for å stille spørsmål og fortell den som viser deg rundt hva som er dine mål med treningen.

3) Bli kjent med senteret

Når du har kommet deg inn på senteret så bruk litt tid på å bli kjent med lokalet du skal trene på. Finn ut hvor det er styrkeapparater, kondisjonsavdeling, gruppetreningsrom og så videre. Når du får oversikt blir du tryggere på hvor ting befinner seg og hvor du skal.

4) Gå inn i din egen verden

For mange er dette enklere sagt enn gjort. Mange nybegynnere har en frykt for at andre skal se på hva de gjør og at andre bedømmer «ferskingene». Denne frykten er stort sett i hodet. ​Faktum er at folk har mer enn nok med seg selv. Sett gjerne på deg høretelefoner med favorittmusikken og gjør den jobben du er der for å gjøre.

5) Tren sammen med noen

Hvis du synes det er skummelt å trene alene og at det er vanskelig å «skru av omverdenen», så tren sammen med en kompis eller venninne. Det føles ofte tryggere når man er to.

6) Prøv personlig trener

Nybegynner eller ei - det er mange gode grunner til å investere i en personlig trener. En PT vil gi deg innføring i øvelser tilpasset deg og dine mål, samt sikre at du utfører øvelsene med god teknikk. Når du får hjelp til å mestre dette øker selvtilliten og du vet hva du skal gjøre når du trener på egen hånd. I tillegg har du noen som kan motivere deg og gi deg tett oppfølging for å sikre at du opplever framgang i treningen din. Det å ha faste avtaler øker også sannsynligheten for at du kommer tilbake til treningssenteret.

7) Ha en plan

Har du en personlig trener så har du mest sannsynlig også fått et opplegg og et treningsprogram du kan gjøre når du er på gymmet alene. Hvis du trener sammen med en venn så bli enige på forhånd hva dere skal fokusere på når dere kommer på treningssenteret - skal dere løpe, trene styrke eller kanskje være med på en gruppetime? Når du har en plan med øvelser du kjenner til er det enklere å gjennomføre det du faktisk har planlagt. Husk også at det å planlegge treningen handler ikke bare om hva du gjør på selve treningsøkta. Bruk kalenderen og planlegg den kommende treningsuken. Skriv ned øktene du skal gjøre og vit at dine egne treningsavtaler er like viktige som andre avtaler.

8) Unngå å trene i rushtiden

Synes du det blir verre å trene hvis det er flere mennesker rundt deg? Da kan det være lurt å unngå ettermiddagsrushen da «alle andre» trener. Rushtid er gjerne mellom klokken 16 og 20 på mange sentre. For å trene litt mer i fred er det smart å trene tidligere på dagen. Kanskje du kan ta deg en økt før du starter på jobb eller i lunsjpausen?

9) Føl deg fresh!

Det kan høres overfladisk ut å tenke på antrekk og frisyre når du skal trene, men hvis du føler deg bra så kan det faktisk bidra til at du får en bedre opplevelse på trening. Både nye treningsklær og treningssko kan gi motivasjonsboost og økt selvtillit. Ta på deg klær som du føler deg vel i og fiks deg litt på håret. Gi deg selv et skikkelig glis i speilet før du setter i gang og bruk denne selvtilliten til å gi jernet inne på gymmet.

10) Prøv gruppetrening

Hvis det fortsatt er skummelt å gå rundt alene eller du ikke har noen å trene sammen med, så prøv en gruppetime. En av de største fordelene med gruppetrening er du blir ledet gjennom økta fra start til slutt. Gruppetimer er også sosialt og inkluderende, og mange opplever at de yter mer når de trener sammen med andre.

 

Og du, hvis du nå kunne tenkt deg å komme i gang med treningen, men ikke tør eller aner hvor du skal starte så send meg gjerne en mail på silje@sterkhelse.no hvis du er interessert i å vite mer om oppfølging med meg som din personlig trener. <3

- Silje Bjørnstad - 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Matbloggtoppen Matprat