Livet med ME: – Jeg er 28 år, men føler meg som ei på 80

Hei! Jeg har publisert en ny episode av BedreTrent Podcast hvor jeg denne gangen snakker med Kesia Heichelmann (28). Kesia har ME og forteller om hvordan hun har måttet lære seg å leve med sykdommen.

Denne nydelige jenta deler åpent sin historie om hvordan hun har lært seg å kombinere ME med jobb, trening og å delta sosiale sammenkomster. Hvordan planlegger man hverdagen når man vet at den minste ting kan gjøre at man blir utmattet i flere dager etterpå? Hvordan vet man forskjellen på å være syk og “bare” være sliten?

Noen sitater fra Kesia i episoden:
– Jeg er bare 28 år, men føler meg som ei på 80.

– Jeg kan sove 11-12 timer, men jeg våkner aldri med følelsen av å være uthvilt.

– I starten var det tøft. Jeg fikk ofte høre at “neida, jeg var ikke syk. Kanskje jeg bare skulle flytte eller noe”.

Jeg håper, og tror, at denne episoden vil gjøre sterke inntrykk hos mange, og ikke minst øke forståelsen og kunnskapen rundt ME – en sykdom som mange ikke vet så mye om. Kesia finner du på instagram med navnet @ptkesia

Bo_IF8oA0Qo

“Å trene med ME | ME er en av få tilstander hvor trening ikke direkte fører til noe positivt, men tvert om forverrer tilstanden. Ofte kan jeg ligge i flere dager med influensalignende symptomer (feber, muskel- & leddsmerter, hodepine osv.) etter en økt. Og ikke fordi jeg har vært badass på trening, det skjer etter rolige økter hvor volum og intensitet er svært lav. Om jeg skal trene,gjør jeg ofte ikke noe dagene før eller samme dag for å i det hele tatt kanskje ha en mulighet til å gjennomføre uten for stort tilbakefall. Hvorfor trener jeg da? Fordi i min stillesittende hverdag pga sykdommen gjør jeg det jeg kan for å hindre andre smerter som følge av det. Og kanskje det viktigste- jeg trener for den mentale delen, for humøret og for godfølelsen. Jeg er heldig og har en grad av ME hvor lett trening kan gjennomføres med god planlegging, mens mange andre med ME har en hverdag hvor trening er helt utelukket. Jeg håper at du leser denne teksten fordi jeg vet at Instagrammen min som er full av treningsbilder kan gi et forvrengt syn på hvor aktiv jeg er om du bare scroller deg forbi uten å lese tekst”

BedreTrent Podcast finner du på iTunes og Soundcloud – trykk her.

God lytt og god helg når den tiden kommer 🙂

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg