Mestringsfølelse, favorittdag og den perfekte tre-retters-menyen

Hei tirsdag!
BedreTrent Podcast har jeg startet med “5 kjappe, faste spørsmål” som jeg stiller til gjesten for at vi skal bli litt bedre kjent med han eller hun. Og nå har jeg også fått spørsmål om hva jeg selv hadde svart, så her er mine tanker:

1) Hva er det første du gjør når du våkner om morgenen?
Jeg sjekker hvor mye klokka er. Og så slår jeg av flymodus på telefonen min og scroller gjennom evnt mail og SMS-er jeg har fått. (Jeg har alltid på lydlys om nettene, og etter at jeg startet å gå med smartklokka som durer hver gang tlf min ringer eller jeg får SMS, uavhengig om det er natt eller ikke, så har jeg også begynt å sette på flymodus på tlf slik at jeg ikke skal våkne av en dirrende klokke på håndleddet mitt).

2) Hva er din favorittdag i uken?
Lørdag – da kan jeg som regel sove lenge, noe som gir godt med energi og jeg føler meg uthvilt, og da kan jeg ta en lang gåtur eller en lengre, god treningsøkt med gode pauser mellom settene uten å stresse. Og så kan jeg bruke god tid på å lage en bedre middag hvis det er planen. Og man kan være impulsiv uten å måtte tenke at man må reke jobb, eller legge seg tidlig etc.

3) Beskriv den perfekte tre-retters-menyen?
Jeg er ikke så glad i forrett, men det måtte ha blitt noe smått og lett. Jeg hadde gått for en liten minisalat med noe røstede nøtter eller kjerner. Hovedrett hadde blitt en biffmiddag på Trancher hvor de serverer verdens beste entrecote med deilig tilbehør som rotgrønnsaker, grønne bønner, stekt sopp og løk, sammen med bearnaisesaus og rødvinssaus. Og ett eller annet med søtpotet ved siden av. Jeg er et skikkelig dessert-menneske og velger meg to ulike desserter til slutt: sjokolademousse og Ben&Jerry-is med Cookie Dough.

4) Hva gir deg mestringsfølelse?
Følelsen etter et vellykket foredrag hvor folk også kommer med bekreftelse på at det jeg leverte var bra og at det ga de noe. Og jeg kjenner også på mestringsfølelse etter å ha klart nye perser i styrketreningen ved å gjennomføre enten tyngre løft, eller flere repetisjoner på en viss vekt jeg ikke har klart før.

5) Hva er dine beste tips til økt hverdagsaktivitet for den generelle befolkningen?
Senk terskelen og ikke tenk at du “MÅ” ut å gå minst 30 minutter når du skal gå tur. Husk at du kan dele opp det å være fysisk aktiv i mindre bolker i løpet av en dag. 5 minutter her og 5 minutter der blir til slutt mange minutter, og over tid vil dette definitivt ha store positive helseeffekter. Bruk beina mer – enten det er gjennom transporttrening, å parkere litt lengre unna når du kjører hit og dit, eller å bytte ut heis og rulletrapp med trapper (er det helt uaktuelt å gå opp trappene på jobb så ta heisen opp, men sørg da hvertfall for at du går trappene når du skal ned igjen. Eller ta heisen halve veien, og deretter trapper). Se mulighetene der du er – all aktivitet teller, enten det er i form av husarbeid, leke med barna, trene i 15 minutter, gå til butikken fremfor å kjøre og så videre.

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg