3 enkle desserter under 100 kcal

Hei søndag!
En av de tingene jeg bruker mer tid på nå som jeg er permittert fra PT-jobben er matlaging og jeg kjenner at jeg faktisk koser meg med å stå på kjøkkenet. I min normale jobbhverdag blir det nemlig ofte mange matpakker og matbokser siden jeg er en del på farten i tillegg til at jeg ofte kommer hjem sent og derfor ikke har ork eller særlig lyst til å bruke flere titalls minutter på kokkelering. Men nå som man jobber mer hjemmefra, og generelt også er mer hjemme, så har jeg virkelig funnet både roen og gleden ved å kunne eksperimentere litt mer samt lage flere måltider fra bunnen av.

Men de 3 dessertene som nevnes i overskriften tar virkelig ikke lang tid å ordne i stand. Dette er desserter du fint kan nyte hvilken som helst hverdag og i tillegg er dette supre alternativer hvis du ønsker et litt mer kalorivennlig alternativ og et mer næringsrikt alternativ når søtsuget kommer.

Sukkerfri gelé (1 porsjon med 1-2 ss vaniljekesam = ca 40-50 kcal)
Til 4 porsjoner:
7 dl kaldt vann
10 gelatinplater
3 dl sukkerfri saft (for eksempel fun light)
Legg gelatinplatene i det kalde vannet som du har i en kjele. Etter 5-10 minutter har platene blitt myke og da tilsetter du saften, Bland sammen og varm opp blandingen, men det skal ikke koke. Når blandingen har blitt varm og gelatinplatene har løst seg opp så heller du geléen over i en bolle som du setter kaldt. La stå kaldt i 6-7 timer til geléen har stivnet. Server gjerne gelé med 1-2 ss vaniljekesam i stedet for vaniljesaus.

Banan-is på pinne (1 banan = ca 90 kcal)
Til 1 porsjon:
Her tar du enkelt og greit 1 godt moden banan, deler den i to eller tre mindre biter, og trer bitene på en ispinne eller lignende. Legg banan-isen i fryseren i 30-40 minutter og du har enkelt og greit en fryst banan du kan spise som en is.  Hvis du ønsker kan du også dyppe bananbitene i litt smeltet sjokolade, kokosmasse eller honning og hakkede nøtter for å få banan-is med topping.

Sukkerfri bringebærsorbét (1 porsjon = ca 60 kcal)
Til 1 porsjon:
150-200 gram fryste bringebær (eller andre bær hvis du ønsker) – du kan gjerne la bærene tine litt på benken først.
2-3 ss sukrinmelis (smak deg frem)
4-5 ss varmt vann (se an konsistens)
Ha alle ingrediesene i en food professor eller blender. Tilsett mer vann for en tynnere konsistens og smak deg frem med sukrinmelis for å finne riktig søtsmak for deg. Når alle ingrediensene har blitt godt blandet sammen så heller du over blandingen i en skål eller glass. Sett dette i fryseren cirka 40-60 minutter. Du kan selvfølgelig også spise sorbéten med en gang hvis du synes konsistensen er ok.

Enjoy!
– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg