Superenkel, sunn og proteinrik pizzabunn

Lets talk about PIZZA! Jeg ELSKER pizza og kan fint spise pizza i ulike varianter flere ganger i uken som for eksempel lompepizza,”hjemmelaget” pizza med ferdig fullkornsbunn, take-away-variant eller med en hjemmelaget bunn som ikke krever elting eller heving – og det er nettopp en slik variant du får oppskrift på i dette innlegget. Denne bunnen tar ikke lang tid å lage, gir masse god næring, metter godt og den smaker godt – det synes i alle fall jeg da 🙂 Her om dagen fikk forresten jeg også servert pizza med surdeigsbunn og ikke overraskende så var også det noe som falt i smak hos meg.

I tillegg til å variere bunnen så kan man jo selvfølgelig også lage mange forskjellige pizzaer med ulike toppinger, sauser, krydder/urter og oster. Så ja, jeg er stor fan av pizza!

Oppskrift pizzabunn 
Til 2-3 porsjoner:
3 små egg
cirka 180-200 gram havremel
cirka 200 gram mager cottage cheese
1/2 ts bakepulver
Masse oregano/pizzakrydder (kan sløyfes, men jeg synes det gir ordentlig god pizzasmak)

Slik gjør du:
Ha alle ingrediensene i en bolle og bland godt sammen til du får en jevn røre (du kan også bruke en stavmikser, men jeg synes det går helt fint å bruke en skje og blande selv). Ha hele blandingen på et stekebrett med bakepapir. Fordel deigen utover ved å bruke baksiden av en spiseskje som du fukter jevnlig med vann (da er det enklere å få en jevnere fordeling og du unngår at deigen setter seg fast i redskapet) for å smøre ut deigen til en middels stor firkant.

Forstek bunnen på 200 grader i cirka 5 minutter før du har på ønsket pizzafyll.

 

Stek videre på 225 grader i cirka 13-15 minutter til osten har smeltet og bunnen har blitt gylden i kantene. Denne smaker like godt både til hverdags og til helg!

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg