Oppskrift: Oste- og nøttescones. Lavkarbo

Disse smakfulle sconsene mekka jeg sammen i dag tidlig og disse var klare på under 20 minutter! (Og 15 av de 20 minuttene stod sconesene i ovnen ;))

Til cirka 10-12 scones:

80 gram smør
120 gram hvitost
4 egg
120 gram mandler
120 gram valnøtter
1 ts bakepulver

Pisk eggene lett i en bolle med visp eller gaffel. Smelt smør og riv osten. Mal mandler og valnøtter med en mandelkvern eller foodprocessor, eller du kan bruke en kniv til å finhakke. (Jeg brukte kniv til å dele det opp og dette gikk helt fint). Så tar du smør, ost, valnøtter, mandler og bakepulver inn i eggemassen og rører til det blir en jevnt fordeling av ingrediensene. Jeg drysset over bittebittelitt natreen (søtningsmiddel) over røren for å få bittebittelitt ekstra søtsmak. 

Fordel blandingen over i muffinsformer og stek sconesene midt i stekeovnen på 180 grader i cirka 15 minutter. 

Disse var virkelig herlige med masse nøtteaktig smak 😀 Passer perfekt som et raskt måltid når du er ute og sconesene egner seg godt til frysing. Disse holder seg i kjøleskapet i cirka 2 dager, oppbevares i boks. 

Nybakte scones med egg og bacon til frokost kan anbefales! 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –  

 

5 kommentarer
    1. Fin blogg, -spennende og følge med:)
      Tar du dette semesteret over nett? Har du ev. gjort det med de andre også?

    2. Hei!
      Ja, dette semesteret tar jeg på nett ja. Tok også forrige semester på nett, så totalt har jeg tatt 1 år i spania, et semester på skolen i Oslo og to semestre på nett. 🙂
      Går du på Atlantis?

    3. Takk for svar:)
      Ja, jeg går på Atlantis. Tok 1.året i Spania, og nå tar jeg 2.året i Oslo. Vurderer siste året på nett:) Er du fornøyd med opplegget? Hvordan er vanskelighetsgraden på 5.semester i forhold til 3. og 4. semester? 🙂

    4. Jeg synes nettstudiet passer meg veldig bra. Men kommer selvfølgelig annpå hvor strukturert man er:)
      5.semesteret er morsommere/bedre enn 3. og 4. semester! Rett og slett fordi det er mer “relevant ernærings-stoff” som man skal bruke videre til klienter/pasienter. Det er mer konkret stoff om ernæring til ulike grupper, allergier/intoleranser, trenddietter osv. Men man forstår jo hvorfor man må ha biokjemien i bånn:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg