10 tips til en lettere jul

Det er overskriften på artikkelen du finner i dagens VG, samt som er publisert her – skrevet av meg.

Dette er en tekst som hovedsakelig er skrevet for Vektklubb sin målgruppe – med fokus på hvordan du kan nyte julen, god mat og drikke, uten at det trenger å bli en flere ukes lang fråtsefest.

Jeg deler noen av tipsene her, og så kan du gå inn på saken for å lese hele artikkelen.

Husk at selv om det er jul og en tid for å kose seg med mye god mat og drikke, så er balanse fortsatt et viktig stikkord. Og i stedet for å bekymre deg for alle fristelsene du vet kommer, så prøv å fokusere på alt det bra du faktisk kan gjøre i denne perioden.

(Bilde er hentet fra Vektklubb-artikkelen. Foto: Fredrik Solstad/Sara Johannessen/Lise Åserud/NTB scanpix)

TIPS:
Start med gode valg
Når du får en god og sunn start på dagen, så er det også enklere å fortsette med de gode vanene utover ettermiddagen og kvelden. La dagens første måltid bestå av næringsrike og mettende ingredienser, og legg gjerne inn litt fysisk aktivitet i løpet av formiddagen. Ikke gå skrubbsulten gjennom dagen bare fordi du skal «spare kaloriene» til kveldens julemiddag eller julebord. Faktisk så kan det være smart å ha spist litt på forhånd slik at du ikke hiver deg over all mat du ser i et raskt tempo når du først skal spise på fest.

Bruk mindre glass og tallerkener
Det visuelle har mye å si for hvordan hjernen oppfatter porsjonsstørrelse. Ofte er det sånn at jo større tallerken og glass man bruker, jo mer spiser og drikker du. Derfor kan det være lurt å bruke små tallerkener og mindre glass. Å bli bevisst på hva slags servise du bruker er et enkelt verktøy for å kontrollere porsjonene dine og dermed hindre overspising.

Planlegg på forhånd
Dropp «alt eller ingenting»-tankegangen på julemiddagene. Bestem deg heller på forhånd hva og hvor mye du skal spise og drikke. Ha en plan for hvor mye dessert du skal forsyne deg med, og hvor mange konfektbiter eller julekaker du kan spise uten at du skal få dårlig samvittighet. Husk at det ofte er smaken vi er ute etter! Det samme gjelder alkohol – ta kontroll over hvor mange glass som er greit å drikke i løpet av kvelden, og så stopper du der når du har nådd dette tallet. En slik plan kan spare deg for mange ekstrakalorier, uten at du går glipp av matglede og den gode smaksopplevelsen.

Spis sakte
Sene, lange frokoster, samt store julelunsjer og julemiddager som varer i flere timer er ikke uvanlig i denne høytiden. Derfor er det viktig at du ikke stresser deg gjennom måltidene, men tar deg god tid når du spiser. Det tar nemlig noen minutter for kroppen å kjenne at den er mett. Roer du ned tempoet så er det større sjanse for at du faktisk nyter smaken av maten samtidig som du hindrer at du overspiser. Og ta gjerne pauser fra spisingen der du reiser deg opp, går litt rundt i lokalet og kjenner at maten får synke.

Ta vare på øyeblikkene – kos deg med sosial matglede
Så vil jeg minne deg om at julen handler om så mye mer enn bare god mat, festligheter og juleøl. Dette er tross alt en tid for kose seg sammen med familie og venner, og da skal du ikke bruke alle kreftene dine på å bekymre deg for vekt og kalorier. Vær takknemlig for at du og de du er glad i kan samles rundt bordet for å dele gode matopplevelser og tradisjoner sammen. Senk skuldrene, nyt sosialt samvær og spis gode måltider uten å analysere alt du spiser og drikker.

Som sagt finner du flere tips i selve artikkelen på Vektklubb.no.

Ha en strålende søndag 🙂

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg