10 tips for deg som matvare-kunde

 

Hver tirsdag ettermiddag og annenhver lørdag sitter jeg i kassa til en butikk-kjede med slagordet "Bare lave priser". Som student trenger man litt ekstra cash til husleie, husholdningsartikler og annet nødvendig stæsj.

Det som slår meg hver eneste gang jeg er på jobb, er hvilken tiltro kundene har til lille meg som egentlig har kun èn enkel oppgave: Ta imot penger for varene, og gi riktig pengebeløp tilbake. For meg som kassa-ansvarlig ønsker jeg å dele noen teorier som kan gjøre det enklere og tidsbesparende for deg som kunde!

 

1, Ønsker du å klage på èn vare, henvend deg til noen som arbeider ute ved hyllene i butikken. De henter gjerne en ny og bedre vare til deg uten noe problem. Jeg som sitter i kassa har ikke anledning til å passe på pengeskrin samtidig som jeg skal løpe rundt etter produkter og skrive opp hva som eksakt er feil med varen du ønsker å bytte.

 

2, Jeg er dessverre verken tankeleser eller kokk. Hva du ønsker til middag den og den dagen er dermed vanskelig å vite, men jeg kommer gjerne med middagstips. Men ikke gidd å slakte mine forslag da det er du selv som faktisk oppfordrer meg til å komme med noen tips.

 

3, Ja, jeg er enig om at det er helt meningsløst at ølsalget i Norge stenger 20.00 på hverdager, og 18.00 på lørdager! Men dette er ikke min bestemmelse, og da du og tusen andre bestemmer dere for å handle inn etanol fem minutter før ølsalget stenger, så husk at det er ikke min feil når klokka er blitt 18.05. Ikke værsåsnill, ikke bruk energi og krefter på å kjefte på meg. Jeg kan beklageligvis ikke forandre på denne regelen, men neste lørdag kan du kanskje handle inn helgens drikkevarer litt tidligere. Da slipper du den lange køen og spørsmålet om du faktisk når kassabåndet før det er for sent.

 

4, Ikke klag om du må betale 0,50 øre for en bærepose. Butikken må selv betale for plastposer, og tenk på hvor miljøvennlig det faktisk er at ikke alle bare kan ta ti poser hver og slenge de hvor de vil. Dessuten så er prisen på bærepose hos oss de billigste! 

Forresten, det med bæreposer er faktisk interessant. Spør jeg om èn kunde ønsker bærepose er det nemlig to svar som er gjennomgående:

"Ja, selvfølgelig må jeg ha noe å bære i"!? med himlende øyne

eller

"Nei, bærepose har jeg så klart tatt med meg hjemmefra", samtidig som de vifter beviset oppi trynet ditt.

Trenger jeg flere eksempler? Folk er forskjellige, og dine selvfølger kan være helt de motsatte til neste kunde. Grunnen til at jeg spør om du ønsker pose er for at du skal slippe å bære deg i hjel på veien hvem med 3 liter melk, 4 liter juice, 2 brød og 5 kg mel. Dette er bare et standard servicespørsmål.

 

5, Er du èn av de som kommer inn etter en lang arbeidsdag kledd i svart dress og slips, stresskoffert og laptop under armen, og mobilen i hånda, så betyr ikke det at du er et bedre menneske enn meg. Ikke misforstå meg. Om jeg sier "Hei" til deg, så tar jeg det ikke personlig hvis du ikke skulle svare. Men selv om du er travelt opptatt i mobiltelefonen, der samtalen dreier seg om å tjene enda flere penger på kortest mulig tid, så er det fint om du gidder å bruke fem sekunder på å finne frem lommeboken, betale for varene dine og flytte deg ut ifra køen. Det er nemlig god sjanse for at det står flere kunder bak deg som ikke er interessert i å bruke en halvtime på å stå i kø.

 

6, Spør jeg om du vil ha kvittering så er dette bare et forsøk på god kundeservice. Med denne lappen kan du selv sjekke at jeg ikke har slått inn noe feil, og dette er ditt bevis på at du har betalt for varene. Skulle du være misfornøyd med èn vare så må du også ta med kvitteringen Dette er ikke fordi vi tror at du lyver og tror at du kjøpte varen et annet sted, men dette er standard prosedyre uansett om du ønsker å bytte noe på H&M eller på nettopp Rema1000.

 

7, Frukt og grønnsaker er en interessant ting. Hvorfor skal det være så vanskelig å legge pærer i en pose og bananer i en annen pose? Ti rullende epler i hver sin retning på kassabåndet gjør ikke at mitt arbeid går noe raskere. Dessuten kan det da ikke være mye hyggelig å tenke på alle bakteriene som får mulighet til å feste seg på epleskallet. Men ikke putt alt i èn og samme pose, det blir ugunstig. Frukt og grønt har nemlig ulik kilopris. men dette skjønner dere vel…

 

8, Jeg setter gjerne pris på om kundene legger på de blå, rektangelformede markørene som signaliserer neste kunde. Kassebåndet går nemlig automatisk og det er ikke alltid like lett for meg å vite hvilke varer som tilhører hvem når alt ligger klint inntil hverandre. Det er alltid like kjedelig for begge parter å måtte bruke tid på slå inn varer i retur…

 

 

9, Ja, det er godt mulig at èn vare er dyr, men jeg har ingen innflytelse eller makt verken på pris eller varebestilling. Henvend deg til butikk eller -innkjøpssjefen, de hører gledelig på kundenes synspunkter og bestiller godvillig et produkt om det er noe spesielt du er ute etter. Vi er selvfølgelig bevisste på at kunden har alltid rett, og er helt klare på at uten dere hadde ikke vi hatt noen jobb.

 

10, Om du har hatt en dårlig dag, så tviler jeg på at det er min eller noen andre i butikken sin skyld. For all del, jeg hører gjerne på hva du har å fortelle, men jeg er ikke utdannet psykolog som kan komme med tips for å gjøre hverdagen din lettere. Alt jeg vet er at man kommer langt med et smil!

 

-Silje-

6 kommentarer
    1. Genialt Silje! Kjenner meg SÅ godt igjen!!! Denna kunne man printa ut i store utgaver og hengt rund i alle butikker i Norge! Well done;)

    2. Kan vi mekke en for bakerikunder også eller?
      “Unnskyld, hva er det der?”
      (sagt mens de peker)
      “Det er en kanelbolle. Det står på den nokså store lappen rett under.”
      (smiler anstrengt)
      “Haha, åja. Hvor mye koster den?”
      “20 kroner. Det står OGSÅ på lappen under der.”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg