Ho-ho-ho! Merry Christmas…

Snart er det jul, igjen. Eller, det virker i hvert fall sånn. Ennå er det nesten to måneder til den 24. desember der høydepunktet for mange er å se på Disneys julekavalkade på dagen og åpne presanger på kvelden.

I matbutikkene kan man allerede få kjøpt julebrus, marsipanpølser, Fjordlands juletallerken(!), og ikke minst Lambi juletoalettpapir. Det har alltid fascinert meg hvor lett påvirkelige vi mennesker er. Er det jul, putter produsentene bare på rødfarge og julebjellesymboler på et produkt, og vips man er solgt. Det samme gjelder for eksempel påsketiden. Da er det gule kyllingpyntefigurer, appelsiner og påskeskinke som gjelder. Men hvorfor er det sånn? Jeg har liten tro på at marsipankulene fra Nidar smaker noe annerledes bare fordi posen er preget av andre symboler og farger enn til vanlig? Og det kan da ikke bli en  mer behagelig å tørke seg i ræva bare fordi lambisauene har fått på seg røde julenisseluer? Det er det som er med sånne type produkter. Bare det ser bra ut og blir tilpasset ulike tilstelninger, så tror vi at det smaker, lukter eller fungerer annerledes. Dumme som nek er vi egentlig, faller for knepene hvert jævla år. Og ja, inkludert meg selv… Et annet godt eksempel på dette er noe en venninne av meg har fortalt:  I den tiden hun jobbet som ekspeditør i et bakeri, så hadde de et brød som til vanlig het "Tysk Grovbørd". I anledning vinterhalvåret skiftet leverandøren design og navn på brødposen til: "Skibrødet". Jeg regner med at du ser poenget… 

Et produkt som aldri slår feil og som kommer hvert eneste år, er alle julesangene på CD produsert av en tidligere Idol-deltager eller en artist på 50pluss som man ikke husker å ha hørt noe fra de siste ti årene.  "Dette er garantert julegaven som alle ønsker seg!!!"  Eh, nei ellers takk, jeg klarer meg nok fint uten. Men jeg føler sterkt med alle de stakkarne som faller for dette trikset hvert år, og som ikke husker at de kjøpte en lignende plate i fjor der det var Wenche Myhres tur til å synge ut om hellige netter  og bjelleklang. 

Og enkelte mennesker tar jo helt av da det gjelder det her med jul. Hvert år kommer det selvfølgelig alltid noe nytt og enda bedre enn det man ble påprakket til å kjøpe i fjor. Dette året har det kanskje kommet rosa juletrekuler, ikkesmeltende snømenn eller sunne pepperkaker med nødvendige næringsstoffer. Can`t wait…

Julenissen… Et fenomen jeg aldri helt kommer til å forstå. Hvorfor skal man lyve for barna om at det bor en mann på Nordpolen med flere dverglignende hjelpere som har som jobb å lage gaver året rundt? Og skummel som faen er denne typen også. Jeg likte dårlig besøket på juleaften av den tjukke mannen med "liksomskjegg" rød drakt og falskt smil. Jeg liker generelt dårlig folk som utgir seg for å være noen andre enn det de egentlig er. Og særlig når det går over i bokstavelig og visuelt form. Nei, sorry, jeg finner det lite tiltrekkende at en ukjent halvfeit mann skal ha deg opp i fanget sitt, samtidig som han lurer på om du har vært snill eller slem. That is just freaky.

 

Pappa sier at vi må ta vare på tradisjonene. Men er det riktig å kalle det tradisjoner når man har nettopp har disse mulighetene med å kjøpe juleøl, medisterpølser og 7-sorter-kaker i èn og samme boks flere måneder før det hele egentlig starter? Dessverre er ikke jeg av den typen som vil engasjere meg i all denne førjulsstriden. Julegaveshopping, advendtskalendere, julestjerner og englefigurer venter jeg med til desember. Jeg gleder meg til jul jeg, og medisterkaker, poteter og julebrus smaker aldri ellers så godt som nettopp som på juleaften. 

 

-Silje-

 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Nå kommer virkeligheten sigende over en mann som holder akkurat -50. Jeg beklager at det tok så lang tid før jeg skjønte det. Juletradisjoner, ja. Fanken og at vi ikke hadde griser lenger. Det var juletradisjon det. Med hendene over øra i hvert fall i 3, TRE minutter for ikke å høre grisen hyle og siden bind over øya for ikke å se stikket i bringen og blodet i bøtta. Herlig juleforberedelser. Og Donaldbladet da gitt. Med vedlagt adventskalender med plastikkfigurer i og allerede 2. desember hadde jeg finni ut at jesusfigurn lå bak luke nr 24. Nei det er vel likere nå med ferdig kokt juleskinke servert 23. etter at juletreet er ferdig pynta. Du kommer vel du og, Silje? God jul!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg