Min skolevei: En 10-minutters catwalk

Jeg begynner på skolen klokka ni, og rusler “hjemmefra” ved 8.30-tiden. Det tar cirka 10 minutter å gå dit. Fortauet går parallellt med en hovedvei og denne hovedveien krysser jeg både en og to ganger.

Når jeg går til skolen er det mange andre som er oppe også, naturlig nok. Klokka er jo tross alt halv ni – ni på en hverdag. Men uansett, det som plager meg hver j…. gang jeg skal gå til skolen, enten jeg går alene eller sammen med noen, er alle gutta boys som bare GLANER ned deg når de enten går forbi eller kjører forbi. For det er ikke måte på hvordan spanjolene skal hoie og skrike og tute når de ser ei skandinavisk jente. Det er liksom ikke bare litt øyekontakt når man passerer hverandre. Åneida. Sjåførene og mannlige medpassasjerer ruller ned vinduet, setter på dunk-dunk-musikk, stikker det stygge hodet sitt ut av vinduet mens de vinker og hoier “AI-AI-AI” samtidig som de plystrer, løfter øyenbrynene og gliser bredere enn en tretten år gammel gutt som får se topløse damer flashe pupper på stranda for første gang. Og det er jo ikke bare på vei til skolen dette skjer. Bare man skal på butikken og krysse veien er det “tut-tut” og hode-vridninger som er viktigere enn å faktisk se på veien og se hvor man kjører. Jeg er sikker på at de spanske mennene er på topp når det gjelder kink og nakkelåsninger..

Men altså, hva tror de egentlig? At vi skal bli sjarmert? At vi skal stoppe opp og flørte heftig tilbake med rompe-shaking og “kom-å-ta-meg-blikk”?!
Jeg blir så provosert. Det er bare helt latterlig. Man føler seg jo som en utstillingsdukke som går bortover en catwalk-podie med bare mannlige tilskuere som kler av deg med øynene. Det verste er når man skal krysse veien og bilen som stopper inneholder nettopp en sånn respektløs, slaskete gris som ikke har fått seg no på sikkert tjue år. For det er ikke bare de “unge, kule” rånerne som ikke klarer å oppføre seg. Neida, til og med de på femti pluss vrir hodet sitt omtrent 180 grader når de ser noe med langt hår og pupper. Og jeg har jo ikke pupper en gang så dermed er det langt hår som er minstekravet for å få de til å reagere så tåpelig som de gjør.

Konklusjon: Jeg får vel klippe meg. Og gutta i Norge er best.


Hmmm, mulig jeg må vurdere den konklusjonen litt…. Jeg har en kjæreste som sier at han håper jeg ikke skal klippe meg kort, jeg skjønner hvorfor nå… I tillegg så er jeg jo helt sløv i blikket på det bildet her.. Ser faktisk ut som jeg sjeler også. Herlig.

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg