Nå har (blogg)krigen startet. Og det er tragisk.

Da jeg skulle logge meg inn på blogg.no i dag kom denne nyheten opp på fremsiden:

Klikk her for å se hele linken.

 

Blogg.no betaler deg for å blogge!

 

Ja, du leste riktig… Hver måned fremover betaler vi de tjue øverste på topplisten penger for å blogge hos oss.

Er du en av de tjue øverste på topplisten* over de mest besøkte på blogg.no den første i måneden vil du få utbetalt en andel av våre inntekter!

 

Plassering på topplisten Månedsbeløp (før skatt)
1 12.500 kr
2-3 10.000 kr
4-10 7.500 kr
11-15 5.000 kr
16-20 2.500 kr

 

* Dette gjelder topplisten over mest besøkte på blogg.no, uavhengig av alder og kjønn.
** Det er selvfølgelig også mulig å reservere seg mot dette, dersom du ligger på topplisten, men av en eller annen grunn ikke ønsker å motta penger.

 

 

Altså, hvor lavt er det mulig å synke?!?

Etter at det ble kjent at Voe mest sannsynlig skal begynne å blogge på en ny bloggerplattform virker det som nå alle de ulike nettstedene som tilbyr blogg gjør hva som helst for å holde på de bloggerne de har. (Les hele saken fra God Kveld Norge: Voe gjør blogg-comeback)

Hele konseptet rundt blogging blir jo borte om det kun skal dreie seg om å tjene penger ved å ha den bloggen som inneholder flest innlegg med flest besøkende og med flest kommentarer. Det kommer jo til å bli haugevis med blogginnlegg som ikke inneholder noe kvalitativt form for innhold, men bare masse innlegg slik at det ser ut som en kjempeaktiv blogg. Og de flaue kommentarene i ligaen “Åh, så fin blogg – kommentere tilbake?”-setningene vil jo bare eksplodere enda mer fordi dette vil øke trafikken, mens leserene og de som kommenterer egentlig ikke har noen mening for hvordan bloggen ser ut eller aner hva det egentlig står i innleggene. Blogging er vel ingen konkurranse? Blogging er en fantastisk mulighet til å eksponere seg selv, gi av seg selv, og en mulighet dele sin kunnskap om ulike temaer med andre – altså en kommunikasjonsform der man kan dele tips og erfaringer uavhengig om man kjenner hverandre personlig eller ikke. Jeg synes det er kjempeflott for de som har bloggen sin som en jobb og faktisk tjener penger på den, men det sier seg selv at det ikke er plass for alle.

Et ønske om å tjene penger holder ikke om man skal være en blogger – bloggingen må gi deg mer enn det. Begynner du å blogge fordi du sitter med et skjult kapitalistisk hunger der kvantitet står i sentrum i stedet for kvalitet, ja, da mener jeg at du har misforstått hele poenget med å blogge. I tillegg er mange av de som blogger på plattformen blogg.no i tenåringsårene og mange av de som blogger ser muligens ikke potensielle konsekvenser som kan ødelegge for deg senere i livet.  Tenk bare på hva fjortisjentene kan finne på når de får dette dollartegnet i øynene. Vil de for eksempel bruke mer penger på kule merkeklær for å få “enda bedre” outfit-bilder? Eller vil de kle seg mer utfordrende og vise mer kropp og hud for å få flere lesere? Vil de begynne å bruke så mye tid på bloggen sin slik at det går utover utdanning, aktiviteter og sosiallivet? Og da snakker jeg ikke om sosiallivet på Facebook eller MSN.

 

Nei, beklager, dette ble liksom for dumt for min del. Jeg blogger selv på blogg.no. Det har jeg gjort i over 3 år og det kommer jeg nok til å fortsette med enten om jeg er på 110.000 plass eller 10.plass på en eller annen jævla liste. Jeg vet hva bloggingen gir meg, og jeg vet også hva min blogging gir andre – det holder for min del.

– Silje Bjørnstad –

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg