Hva skal du bli da du blir stor da Silje?

Først: Gøy å se at antall lesere plutselig hadde doblet seg i går!? Skjønner jo at oppskrifter og mat dermed er et populært tema å lese om, noe som lover godt for det jeg driver og studerer! 🙂 Lover også at jeg skal bli flinkere til å blogge om oppskrifter og det jeg har i meg, siden det tydeligvis er interessant å lese.. Hehe.

Men tilbake til overskriften. Det spørsmålet får jeg relativt ofte av både venner, familie, nye jobbkollegaer, gamle jobbkollegaer, medelever og så videre.

Og for å være ærlig har jeg ikke peiling på hvor jeg er eller eksakt hva slags jobb jeg har om et par år. Man vet aldri hva slags muligheter som dukker opp.

Det jeg derimot vet er at jeg dermed vil være ferdig med min andre bachelorgrad, nemlig ernæringsfysiologi. Jeg vet også at jeg ønsker å kombinere mine to utdannelser slik at jeg kan jobbe med min journalistiske utdanning sammen med et yrke som ernæringsfysiolog. Jeg er faktisk totalt avhengig av å skrive, jeg elsker å la fingerne bare gli over tastaturet, og ja, jeg elsker å kunne bidra i mediebildet enten det er gode, informative helseartikler eller heller mindre samfunnsnyttige kjendisnyheter. Jeg elsker det å dele informasjon, både visuelt, skriftlig eller direkte med kjeften min, enten det er her på bloggen eller i større sammenhenger. Jeg elsker å gi ernæringstips, forklare og fortelle om ulike matvarer og næringsstoffer, og å dele oppskrifter til de som ønsker det. 

Jeg elsker ernæring, mat og det faktum hvor mye kosthold, mat og drikke har å si for er person og kroppen, både fysilogisk, OG psykologisk. 

Folk som kjenner meg vet jeg ikke er redd for å si noe, enten det er direkte til enkeltpersoner eller å vise deltagelse i større forsamlinger. Ja, selvfølgelig var det dritskummelt å stå foran medstudenter første gangen for å holde et foredrag, men som min veileder sa den gang og som jeg tør å påstå gjelder for ALLE: “Øvelse gjør mester”. Det er bare å hoppe i det.
Nå velger jeg å se på slike type utfordringer som morsomt og en sjanse for å dele sin informasjon og eventuelle funn eller selvstendige konklusjoner DU selv har funnet ut. Og en annen ting, lurer du på noe når du sitter i et klasserom, i et møte eller i andre sammenhenger, så SPØR. Uansett. Det er det aldri noe å tape på.

Min bachelorgrad fra studiet “Medier & kommunikasjon” ga meg også kompetanse i det å arbeide som informasjons- eller kommunikasjonsrådgiver. Når det gjelder yrker og jobbmuligheter i fremtiden tenker jeg derfor at en “drømmejobb” for meg kunne være:

– Arbeide som ernæringsfysiolog og hjelpe med å tilpasse et kosthold til personer som har allergier, vil ned/opp i vekt og så videre, samt skrive og delta med artikler for et helseoglivsstilsmagasin eller lignende.

– Være med å fremme informasjonskampanjer på hvordan man kan bekjempe blant annet det økende fedmeproblemet her i Norge. Øke informasjonen, men også informere og praktisere løsninger for helse- og livsstilssykdommer som høyt blodtrykk og diabetes type 2. (Banalt sagt; “Alle vet for eksempel at man generelt bør spise mindre sukker og spise mer frukt og grønnsaker, men hvorfor gjør vi ikke dette da?” Jo, fordi det trengs mer fokus på det å nettopp gjennomføre dette i praksis. Å vite hva som er det sunneste valget hjelper lite når man fortsatt velger det som er minst gunstig for kroppen….Her trengs det tydeligvis hjelp.)

– Arbeide i et større selskap som informasjonsmedarbeider der ernæring og mat er den sentrale rollen. (For eksempel i Tine, Matprat.no, Bama og lignende selskaper) 

– Reise rundt på ulike instutisjoner der menneskene trenger informasjon og veiledning om hva som er et sunnere og bedre kosthold, samt VISE eksempler på hvordan de skal få til dette i hverdagen. (For eksempel i skoler og barnehager der man holder foredrag kombinert med et matlagingkurs der barn og elever selv får delta.)

Og et annet viktig tema som henger nøye sammen med nettopp mat og kosthold er aktivitet og trening!! (Bare så det er sagt.. 🙂 )

Vel, det var noen tanker hvertfall. Alt jeg vet akkurat nå er at jeg har funnet en topp utdanningskombinasjon for det jeg ønsker å arbeide med og leve av i mange år fremover. Jeg vet også at jeg aldri kunne ha hatt en jobb som ikke vil gi meg utfordringer der jeg ville ha sittet alene på et kontor fra 8-16 hver dag. For det første ville ryggen tatt knekken på meg (bokstavelig talt omtrent, siden den allerede hater meg etter at jeg sitter stille i 2 timer..) samt at jeg ville fort ha blitt rastløs og lei, og for det andre så elsker jeg å arbeide og å ha kontakt med andre mennesker.

Pappa lærte meg tidlig: “Se etter løsninger – ikke problemer”. Jeg støtter den filosofien.

 

– Silje Bjørnstad – 

 

4 kommentarer
    1. Nice blogg!
      Billig nike shox sko,Nike Free Run sko,nike max sko,nike shox r4,nike shox nz,100% autentisk Nike Shox sko, gratis frakt, credit card patment,100% safe trade!3-5 dager ankomst!Her må vi ha din favoritt sko!

    2. Så flink du er! Selv synes jeg det er litt vanskelig å bestemme seg for “hva man skal bli”.. Har allerede en bachelor i arkeologi/kunsthistorie, og et årsstudium i reiseliv. Jeg har lyst å bygge på arkeologien og ta en master, men jeg har også lyst til å studere journalistikk. Dessuten ønsker jeg å jobbe med dyr… Ja.. ikke lett. =/

    3. Randomjenta: Du har jo også variert utdannelse, men hva med for eksempel å reise et år i utlandet der du kan arbeide frivillig med dyr? Da får du jo reist litt (regner med du liker å reise siden du hadde studert reiseliv?) samt arbeide med dyr. Jeg også forguder dyr forresten. Helt herlige og nødvendige skapninger 🙂
      Eller så hadde kanskje reisejournalist vært tingen, der du samtidig kunne ha skrevet om kultur og historie fra de stedene du besøker. Selv om det ikke er lett å “slå igjennom” som kun reisejournalist, hehe.
      En ting er sikkert, det er ikke lett å vite hva man skal bruke livet sitt til, og jammen finnes det utallige muligheter! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg