Hjemmelaget blomkålsuppe med inspirasjon fra Hellstrøm

Hvorfor bruke posesuppe når man kan lage sin egen suppe som smaker som er sunnere, metter bedre og ikke minst som smaker mye bedre?

Dagens middag ble hjemmelaget improvisert blomkålsuppe med en av Eyvind Hellstrøms blomkålsuppeoppskrifter som basis.

Ofte er det de rettene man lager uten å følge en oppskrift helt nøyaktisk som blir best. 

Så, min blomkålsuppe bestod da av følgende:

1 blomkålhode
1-2 stk sjalottløk (Neste gang skal jeg prøve 1-2 hvitløksfedd eller rødløk – tror det blir enda litt bedre, litt “søtere” smak)
3-4 dl kraft/vann (Jeg lagde kraft av grønnsaksbuljong)
2 dl melk (Bruk lett- eller ekstra lettmelk) 
Gressløk
Pepper
Muskatnøtt


Hakk løken i biter og surr dette i en kjele sammen med 1 spiseskje olje eller smør. Skjær opp blomkålen i små buketter og ha oppi i den samme kjelen. Tilsett kraft+vann og la alt småkoke til blomkålen er mør. Deretter tar du en stavmikser eller ha suppen i en blender og kjør mikseren/blenderen til suppen er glatt. 

Krydre av eget ønske, men jeg kan absolutt anbefale gressløk (gjerne fersk) og muskatnøtt, og litt pepper. Jeg lover dere: NAM!!!! Denne får posesuppene fra Toro til å skamme seg. Seriøst, jeg klarte ikke å stoppe å spise denne suppa, halvparten er allerede borte. Hehe.

Tips: Bytt ut noe av kraften/melken med matfløte for “å heve smaken enda litt ekstra”. 😉

Denne suppen kan fint varmes opp dagen etter også.

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –  

3 kommentarer
    1. Herlig oppskrift, men jeg benyttet meg av ett par fed hvitløk samt matfølte, mixet den ikke så alt for mye i mixmasteren da jeg liker “klompene” (blomkålen) men for en smak og ja du har helt rett, toro pose suppe kan skamme seg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg