På`an igjen

Det er utrolig hva søvn gjør med kroppen… Jeg våknet åtte i dag tidlig, uthvilt og klar for å komme meg ut i sola. Gjelder å nyte det mens man kan i dette landet.

Neste uke er det klart for jobb igjen og etter feriemodus er jeg klar til å komme i gang med noen rutiner og litt normale døgnrytmer. Faktisk så gleder jeg meg til å begynne på med studiene i august, siste året på bachelor i ernæringsfysiologi! 

Pappa har lært meg “å ha orden i papirene” så kalenderbok og permer er noe jeg er avhengig av. Jeg hater generelt å planlegge hver dag til den minste detalj og unngår også dette, men rutiner og å ha orden er noe annet og det å skrive ned ting er liksom alltid kjekt. Strukturert vett. 

Ferie er for all del deilig, men det er også veldig lett å bli litt for slappfisk, så alltid etter en periode med feriemodus setter jeg meg ned for å få en oversikt på hvordan de kommende ukene og månedene vil se ut. Jobb-tider er blitt skrevet ned i kalenderen,  og nå skal  “skoletimeplan høsten 2012”  lages.  Ikke minst så gleder jeg meg til å komme i gang med formiddagstrening på Elixia igjen – noe som føles ut som er evigheter siden. Selv om jeg har energien til å løpe så føles det ut som at kondisen har dalt flere hakk, men jeg vet at tålmodighet lønner seg (særlig med et kne som lever sitt eget liv) og at det ikke er så mye som skal til før jeg er tilbake der jeg var før sommeren. Men det er aldri feil å allikevel unne seg noen motivasjonsfaktorer når det gjelder treningsrutinene etter en ferie så her er noen tips hvis du føler at det er vanskelig å komme i gang igjen: 

Unn deg nytt treningstøy, en ny treningsbag, invester i nye treningssko, lag deg treningsdagbok der du skriver opp hva du ønsker å gjennomføre den kommende uken og skriv også ned kortsiktige og langsiktige mål, last ned ny treningsmusikk på iPoden/mp3spilleren, skaff deg PT, finn deg en inspirasjonskilde/person, og kjøp inn masse deilig, sunn mat som bare gir deg enda mer energi til å gjennomføre treningsøktene dine. 

For min del får jeg energi bare jeg setter på meg treningstøy, setter på høy musikk og tusler ut i finværet. Og jeg tror at det faktisk er dette som er det største hinderet for mange, det å komme seg opp av sofaen og ut i naturen eller å reise til treningssenteret. Men bare tenk på hvor mye det gir deg!!  Den godfølelsen du har etter å ha løpt ute i skogen, vært med på en saltime sammen med andre energiske mennesker, eller løftet vekter til du omtrent spydde. Gevinsten er så mye større enn du er klar over: en god helse, godt humør, overskudd i hverdagen og en sunn kropp er ikke noe som kan kjøpes i nærbutikken eller noe du kan få av en “quick-fix-operasjon”. 

Siste motivasjonstips: SOLBRILLER. Hah!

Så sleng på deg solbrillene, gå ut å brief med sommerbrunfargen din eller det nye treningstøyet ditt og nyt plussgradene og bar vei mens du kan.

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg