Hamburgerbrød – lavkarbo

Det er kanskje rett og rimelig at jeg legger ut oppskriften på hamburgerbrød jeg helst bruker (som en slags del 2 fra forrige blogginnlegg) siden jeg ikke er fan av fabrikkproduserte ting der hovedingrediensene er hvetemel og sukker. Nei, da setter jeg heller pris på hjemmelaget og vellaget og ikke minst næringsrike alternativer! 😉 Også smaker det jo så mye bedre! Denne oppskriften har jeg lånt fra fotballfrue.no. 

Til 4 STORE hamburgerbrød trenger du:
6 egg
1 ss fiberhusk 
1/2 ts salt
200 gram philadelphiaost
1/2 ts bakepulver
6 ss linfrø
Oregano
Solsikkefrø 

Skill eggeplommer fra eggehviten, men ta vare på hvittene. Pisk eggeplommene til de er blitt lysegule og luftige. Tilsett philadelphiaost, fiberhusk og salt og bland godt sammen. Deretter pisker du eggehvittene stive. Ha oppi den gule blandingen og vend forsiktig inn. Ha oppi bakepulver og linfrø og bruk en slikkepott til å blande i store bevegelser. 

La massen hvile i noen minutter. Deretter legger du 8 like store deler av deigen på et brett ikledd bakepapir. På 4 av delene strør du på oregano og litt solsikkefrø (eller sesamfrø). Stek brødene på 200 grader i 15 minutter, men følg med underveis og ta dem ut når du er fornøyd med fargen. 

Kan love deg at det å stivpiske eggehvitter for hånd er god trening for armen!!

Disse er skikkelige kingsize, “fluffy” og digge hamburgerbrød! 😀 Enjoy! 

– Silje Bjørnstad – 

4 kommentarer

Siste innlegg