Selverklært matvrak og dessertmenneske

Det er ingen tvil: Jeg er selverklært matvrak. Men “matvrak” trenger ikke å være noe negativt. For min del så blir matvrak-bekregrepet en kombinasjon av at jeg er veldig glad i å lage mat, spise mat, teste ut nye retter og ikke minst finne næringsrike, sunne og gode matoppskrifter. Med andre ord, jeg bruker mye tid på mat og kosthold, men så er jeg også over middels interessert i ernæring;) 

I tillegg til å være “matvrak” er jeg et skikkelig dessertmenneske. For mange er kanskje dessert automatisk assosiert med store og flotte kaker, iskrem og puddinger der hovedingrediensene er sukker og fløte. Vel, for min del så er dessert noe som ja, er søtt, men også noe som kan nytes uten å være bekymret for kalorier, masse sukker eller næringsfattige produkter. Samtidig så skal jeg bli god og mett istedet for å trigge frem søtsuget kort tid etterpå. Så her blir det dessertkos mer enn en gang i uka for å si det sånn….. 😉 

Her er noen forslag og inspirasjonsbilder til ettermiddagsdessert, mellommåltider, sunnere helgekos, kveldssnacks eller hva det enn nå måtte være:)

(Alle disse forslagene er uten tilsatt sukker og hvetemel. I min matlaging foretrekker jeg i stedet alternativer som søtningsmiddel, mandelmel/kokosmel, ekte kakaopulver, vaniljepulver/vaniljestang etc)

Hjemmelaget smoothie

Hjemmelaget milkshake

Hjemmelaget fruktsorbet

Varme bær med vaniljekesam

Sukkerfri gele


Smoothie-is

Fruktsalat med vaniljekesam

Skyr med bær

Lettvinn mini-proteinpannekake med bær og søtningsmiddel

Sukkerfri og proteinrik sjokolademousse

Proteinbrownie i mikro 

Lavkalori og sukkerfri skumkake 

Lavkalori appelsin- eller sitronfromasj

Oppskjært frukt og bær med hakkede nøtter med Skyr/yoghurt/vaniljekesam

Fruktspyd dyppet i mørk sjokolade

Røde bær med varm havrekrisp og vaniljekesam

Proteinrike bananmuffins



Oppskrifter finnes i tidligere innlegg på bloggen i kategorien “Oppskrifter”. 

I morgen kommer det forresten oppskrift på denne herligheten som er nok en dessertvariant, proteinrik sjokoladefondant: 

Enjoy!

Ha en finfin torsdagskveld 🙂

– Silje Bjørnstad – 

 

FØLG SILJEBJORNSTAD.BLOGG.NO PÅ BLOGGLISTEN – KLIKK HER.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg