Enkeltmannsforetaket: Silje Bjørnstad Ernæringsfysiolog

Hjemmekontor  ♥ 

I vår opprettet jeg mitt eget enkeltmannsforetak slik at jeg kan drive som selvstendig næringsdrivende ved å ta på meg ulike oppdrag innen konsulentvirksomhet som både ernæringsfysiolog og journalist. 

I den forbindelse har jeg fått mange varierende oppgaver som blant annet skriving av artikler, foredragsholder, og selvfølgelig da kostveiledning (under dette temaet finner man mye, men ukesmenyer, kostholdsanalyse, ned-i-vekt hos ulike grupper (barn, overvektige, ammede etc), redusert fettprosent og kosthold ved hodepine, stress og autoimmune sykdommer er noe av det som det oftest har blitt spurt om). 

Som ernæringsfysiolog har jeg både hjemmekontor og tilbud av hjemmevisitt, samt at jeg også er tilgjengelig på et kompetansesenter her i Oslo som spesialiserer seg på å behandle hodepineplager, muskel- og skjelettplager, nakke- og rygglidelser, idrettsskader med mer. Her arbeider man i team med flere ulike behandlere (blant annet lege, kiropraktor, sykepleier, fysioterapeut) og jeg stiller opp der det er relevant med kost- og ernæringsveiledning (send meg en mail hvis du ble nysgjerrig på dette eller ønsker flere detaljer om kompetansesenteret).

 

Det er mange som kommer bort til meg og lurer på hva en ernæringsfysiolog egentlig gjør. Så her er litt mer informasjon om hvordan jeg arbeider som ernæringsfysiolog:

KONSULTASJON:

Første time (45-60 min):
Du forteller om deg selv og din historie. Vi gjør en grundig anamnese av ditt kosthold. Veiledning deretter blir tilrettelagt deg og dine behov.

Oppfølgingstime (30 min):
Vi ser sammen på hvordan veiledningen fra forrige gang har fungert. Ernæringsfysiolog og klient planlegger sammen videre mål og behandling.

Mailkonsultasjon:
Gjennom konsultasjon på mail beskriver du hva du ønsker hjelp og veiledning om. Deretter tar jeg kontakt med deg slik at jeg kan få den informasjonen som trengs slik at jeg kan hjelpe deg på best mulig måte. Du får tilsendt alt av veiledning, råd, tips, og eventuelle kostplaner på mail.

 

Kostholdsanalyse:
Ønsker du en grundig analyse av ditt kosthold? Gjennom en firedagers kostregistrering (3 ukedager + 1 helgedag) kan jeg gi deg informasjon om ditt kosthold i forhold til inntak av fett, karbohydrater, proteiner, vitaminer og mineraler.

 

Ernæringsspørsmål:
Har du et konkret spørsmål eller ønsker utfyllende informasjon angående kosthold og ernæring? Dette kan for eksempel være råd ved jernmangelanemi, matvareallergi/intoleranse, kostholdstips ved graviditet, diabetes type 2 og lignende. Send meg en mail og du vil få svar på det du lurer på uten å måtte gå gjennom en hel veiledningstime.

 

Oppsatt ukesmeny:
Her får du en ukesmeny tilpasset deg og dine næringsstoffbehov. Dette inkluderer oversikt over forslag til hva man kan spise i løpet av en uke. En ukesplan kan være et godt verktøy hvis man ønsker en sunnere livsstil, gå opp/ned i vekt, redusere fettprosent, øke muskelmasse etc.

  

Og jeg vet jeg har nevnt det før, men jeg gjentar gjerne meg selv –
Her er bare noe av det en ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med

* Kosthold ved ulike allergier og matintoleranse

* Kosthold til gravide og ammede

* Kostholdsforedrag

* Næringsinnhold i mat

* Næringsbergening i måltider/oppskrifter/matvarer

* Kosthold til barn og unge

* Kostold til eldre (både hjemmebeboere og pasienter på sykehjem/eldrehjem)

* Kosthold til kreftpasienter

* Kosthold ved livstilssykdommer: Diabetes type 2, overvekt og fedme, hjerte-og-karsykdom, hypertensjon

* Kosthold og kantinemeny på jobben

* Vegetarianere

* Trenddietter

* Ned/opp i vekt

* Tips til sunne mellommåltider

* Sunnere livsstil

 Etc etc etc etc etc 😉

 

I tillegg er det en del papirarbeid og journalføring som må til når man arbeider som helsepersonell samt har eget foretak. Derfor blir det også noen timer på laptopen med innføringer og tallrapporter, men dette er jo bare stas og veldig lærerikt. I morgen skal jeg faktisk på gratis kurs for nye næringsdrivende arrangert av Skatteetaten Øst. Det er jo bare helt fantastisk bra at man har sånne gratistilbud – les mer her. 

Det er liten tvil om at det er en veldig givende og variert arbeidsdag for denne frøkna i alle fall! 

Og som alltid, bare spør om du sitter inne med noen spørsmål. 

– Silje Bjørnstad – 

3 kommentarer
    1. Hei silje synes du har så mye fantastiske innlegg jeg er en jente på 26 år å kunne gjerne tenkt meg en kosthold plan får jeg trener en del å kunne tenkt meg en base plan son at jeg ser forskjell på kroppen jeg har melkeprotein å sliter oss med iriteren mage å utmattelse jeg lager all mat fra bunnen av å prøvd det meste men synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg trenger av fett ,protoner,karbo kontra å få resultater å at man kan unde seg litt vin å sont i ny å ne er dett noe du kunne hjelper meg me å eventuelt hvor mye koster det

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg