Dyrehud i smågodt og hodekjøtt i pølsepålegg

Det som begynte med en humoristisk opplysning fra meg til ei venninne (som er vegetarianer) om at Fox-karameller inneholder gelatin og dermed ikke er vegetarisk, resulterte i denne artikkelen på jobb i går:

Vet du hva du egentlig spiser?

Her er det mange ulike meninger og jeg ser blant annet at det er flere lesere som har kommentert i kommentarfeltet og bruker ord som “skremselspropaganda” og “skremmeartikkel”, men som alt annet jeg skriver så er dette en objektiv artikkel som rett og slett informerer om ingredienser i ulike matvarer som ikke alle muligens er klar over. Som jeg også presiserer i brødteksten:

“Derfor kan denne ingredienslista være god underholdning for noen, mens for andre kan den by på noen overraskelser i form av brekninger og mindre matlyst.”

Med andre ord, tolk det som du vil, jeg spiser fortsatt leverpostei og smågodt til tross for at det lages av det noen synes er “ekle” ingredienser. Og som ei venninne også sa til meg i går: 

 

“Jeg synes det er greit å spise gelatin hvis man spiser kjøtt. Hvis man først skal drepe et dyr, bør man bruke hele dyret, tenker jeg da.”

 

Man har strengt tatt ikke noe med hva andre spiser eller hvorfor de spiser som de gjør og som ernæringsfysiolog og privatperson synes jeg det viktigste når det gjelder kosthold er at folk spiser næringsrik mat de merker fungerer for seg og sin kropp og livsstil. 

“Funker ikke kroppen, så funker ikke toppen”. Hvis du for eksempel spiser mat som ikke gir deg god og langvarig energi, så blir man også fortere slapp i kroppen og sliten i hodet. Fyll derfor på med “riktig drivstoff”. Jeg bruker alltid bilen som en metafor når jeg skal forsøke å forklare hvordan kroppen fungerer i forhold til mat. Et mer detaljert blogginnlegg om det i løpet av uka! 🙂

Nå er det lunsj:

Kyllingwok med masse grønnsaker.

Ha en herlig tirsdag!

– Silje Bjørnstad 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg