Kjøttfri mandag med vegetarpizza

Det ble ikke vegetarisk rød curry-gryte som i utgangspunktet var middagsplanen i dag. Men kjøttfri mandag og vegetarmiddag har det blitt likevel!

Jeg hadde helt glemt at jeg kjøpt quorn-deig (et vegetarisk alternativ til kjøttdeig) i Sverige, så da fristet det mye mer å prøve dette da jeg fant denne posen i fryseren.

Dagens vegetarmiddag ble derfor vegetarpizza bestående av speltlompe-bunn dekket med ketchup, oregano, quorn-deig, rødløk, squash, paprika, mais og ost:

 

Og den quorn-deigen var så digg!!!! Konsistensen og utseende er veldig kjøttdeig/karbonadedeig-lignende og det smaken var det heller ikke noe å utsette på.  

Så da “pimpet” jeg opp vegetarpizzaen med litt mer protein ved hjelp av quorn som har følgende næringsinnhold per 100 gram:
105 kcal
14,5 gram protein
4,5 gram karbohydrat
2 gram fett
hvorav mettet fett 0,5 gram 

(Med brokkoli ved siden av så klart… :p *Grønnsaksnerd* 😀 ) Og nei, jeg spiser ikke bare én lompe til middag for den som eventuelt nå sitter med spørsmålet “SPISER DU IKKE MER?!”. Sånn, da var det oppklart). 

For meg har “kjøttfri mandag” så langt bare vært et morsomt prøveprosjekt så langt i 2014 og det er jo ikke noe problem å erstatte kjøtt med vegetariske alternativer. Likevel har det vært overraskende å forstå hvor ofte jeg inkluderer en eller annen form for et kjøttprodukt i et måltid, enten det er frokost, mellommåltid, lunsj eller middag. Jeg er veldig glad i kjøtt så derfor synes jeg det også er det ekstra gøy og motiverende til å stadig oppdage deilige vegetarretter som også kan bidra til et mer variert kosthold og også et større inntak av belgfrukter, grønnsaker og frukt. 

Les forresten mer om “fleksitarianer-kosthold” i en artikkel som jeg skrev forrige uke her: 

– Et slikt kosthold hjelper deg med å spise sunnere

 

– SIlje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg