Kjøttfri mandag: ovnsbakt paprika

God mandag, og god kjøttfri mandag til de som er på den! 😉

Dagens middag er selvfølgelig vegetarisk og her er det som står på menyen min denne mandagen:

Fylt paprika med quorn

Quorn har jeg jo nevnt en del ganger tidligere, men jeg gjentar meg gjerne. Hovedingrediensen i quorn er sopp-protein og det har (naturligvis) et høyt innhold av protein og lavt fettinnhold. Quorn kan man få i forskjellige varianter, blant annet som quorn-deig, quorn-filéter og quorn-biter.

Når det gjelder dagens vegetarmiddag så kan du selvfølgelig erstatte quorn med for eksempel bønner, linser, fullkornsris eller nudler. Og for de som ikke har “kjøttfri mandag” eller ønsker fylt paprika med noe kjøttfyll kan man selvfølgelig bruke karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller lignende. 

Fylt vegetar-paprika
Quorn 
Boks med tomater (jeg brukte hermetiserte tomater med oregano og basilikum denne gangen)
Rødløk
Ananas (Jeg ELSKER ananas, kan ha ananas i omtrent alt 😉 )
Ketchup (kan sløyfes)
Revet ost
Paprika 

Stek oppskjært løk i litt smør/olje og la dette bli mykt.  Ha oppi quorndeigen (eller bønner, kokt ris, hva du nå enn bruker) sammen med tomatboksen og en “dæsj” ketchup og sammen med ønskede grønnsaker (for eksempel ananas, gulrot, mais, squash, etc). 

La blandingen småputre i 3-4 minutter. Skjær av toppen og bunnen av paprikaen og fjern det som er inni. Sett paprikaen i en ildfast form og fyll med quorn-tomatsaus-blanding.

Topp det hele med revet ost. Stekes på cirka 200 grader i 16-18 minutter (Følg med så osten ikke blir svidd).

Server med hvitløksbrød, salat, hva du nå selv ønsker. 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg