Kjøttfri mandag: Kikertgryte

Hei og god (kjøttfri) mandag!

Som jeg nevnte i går er dagens kjøttfrie middagstips hentet fra kokeboken “Den grønne veien mot Det hvite kjøkken” som ble kjøpt et par år tilbake. 

4 porsjoner
ca 4 dl kikerter (hermetiske eller kokte)
2 gule løk
1 rød paprika
1 grønn paprika
300 gram sopp
2 fedd hvitløk
1 ss karri
2 ss olje
2 dl grønnsaksbuljong
1 beger creme fraiche (du kan fint bruke den magre varianten)

(For ekstra smak kan du tilsette for eksempel mer karrikrydder, spisskummin, chili eller paprikapulver)

Hell av vannet til kikertboksene og skyll kikertene godt under kaldt vann. Kok deretter kikertene til de er myke. Fres løk, paprika, sopp, hvitløk, karri i olje. Ha i buljong og kikerter. Hvis du ønsker en tykkere gryte kan du for eksempel bruke maizenna eller johannesbrødkjernemel. Avslutt med å tilsette creme fraiche. Server med salat og godt brød. 

Jeg har selv laget denne retten flere ganger, men fant ikke noe bilde i farten, så får det bli et “bok-bilde” denne gangen:

(Denne ser også hakket mer delikat ut enn de tallerkene jeg har servert… Litt grønt på toppen av rettene koster så lite, men gjør så mye!)

Enjoy!

– Silje Bjørnstad  

5 kommentarer
    1. Jeg har lest mye interessant hos denne damen tenkte jeg da jeg leste overskriften din… Men nå har det rablet…hun skal koke suppe på en kikkert….
      ….mandag er en fin dag… 🙂

    2. Vel… jeg er sta nok til å kunne leve på brødskiver med brokkoli på i en måned… men siden vi har pr nå problemer nok med mat og få ungene til å spise skikkelig så tror jeg ikke at en egen diett skal innføres 🙂
      Leeer…. tipper du angret på den “lignende opplegg til meg” setningen idet du klikka “send”…hahaha..
      Hm… vi får se da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg