Enerikick – maten og treningen som booster energinivået ditt

Hei! I den nyeste utgaven av DetNye bidrar jeg med en artikkel om “maten og treningen som gir deg energiboost”. 

Artikkelen består av femten mindre tekstbiter med inspirasjonstips og råd om trening og kosthold relatert til hvordan du kan få kroppen din ut av “vinterdvale” nå som det nærmer seg vår.

Et lite utdrag får du her:

ENERGIKICK
Mistet piffen? Vi har tipsene til hvordan du kan boosta energinivået ditt 

Jeg er så utrolig heldig og glad for å kunne ha min største lidenskap og hobby som jobb – nemlig å formidle og å inspirere innen ernæring, trening og helse. 

Det er kanskje en del av dere som lurer på hvordan min jobbhverdag er, så jeg tenkte jeg kunne forklare litt mer om det. 3-4 dager i uka jobber jeg i redaksjonen Side2.no som er en del av Nettavisen.no. Her skriver jeg om både kosthold, trening, kjendis, livsstil, blogg og aktualitetsstoff. En dag er man kanskje på et fagseminar om sosiale medier eller helsemesse, mens en annen dag er man på pressefrokost, pressevisning eller premierefest relatert til for eksempel et TV-program eller motestoff. Andre ganger er det både smakstest og test av nye treningstimer eller kanskje intervju med alt i fra en som lever av å blogge til en som jobber som politiker. Det er i alle fall liten tvil om at man får være med på mye gøy som Side2-journalist! 😀

I tillegg har jeg et enkeltmannsforetak med hjemmekontor 1-2 dager i uka. Én dag kan jeg sitte med klienter (jeg har konsultasjon gjennom både mail og direkte møte), regne ut næringsinnhold i ulike oppskrifter og matretter, reise på presseturer, lage matplan for andre, skrive frilansartikler, svare på ernæringsspørsmål fra kunder, holde foredrag, skrive bokomtaler/bokanmeldelser etc. 

Med andre ord så har jeg selv valgt en en kombinasjon hvor jeg kan jobbe med både ernæringsutdannelsen og medier&kommunikasjon-utdannelsen samtidig som jeg hele tiden lærer noe nytt og utvikler meg selv og min kompetanse – noe som alltid har vært planen og noe som jeg ikke angrer et sekund på. 

Jeg har alltid blitt opplært til å “gutse på” og å gå for det jeg tror på 100 prosent. I tillegg er jeg “irriterende positiv” og optimistisk og i stedet for å tenke “Æsj, nei, det går sikkert aldri bra” eller “Nei, dette er det ingen som vil lese/høre om”, så har det hele tiden vært “Men det har jeg ikke gjort før, så det må jeg jo prøve!” eller “Dette har jeg aldri prøvd, så det går sikkert bra!”

Det kan sies at jeg heller aldri har vært redd for å åpne kjeften eller å snakke med nye mennesker. For eksempel det å tale foran en hel haug med ukjente er noe mange synes er skummelt og ubehagelig. Selv liker jeg å tenke at dette er jo en genial mulighet til å fortelle alle disse menneskene hva jeg kan/hva jeg har funnet ut/hva jeg mener kan gjøres bedre, og så videre. Hvor ofte er det man har flere titalls, ja, kanskje hundretalls av menneskers oppmerksomhet rettet mot seg liksom? Her er det bare å benytte muligheten når man kan og brøle ut! 😉 (Ja, også hjelper det selvfølgelig å bruke litt kroppsspråk, gå litt rundt på scenen/gulvet, ha med noen visuelle hjelpemidler, bruke enkle metaforer og “knagger” som hjelper folk med å huske de mest konkrete og sentrale punktene,  og gjerne slenge inn en spøk eller to hvis det passer seg).

Er det én ting jeg alltid får høre av venner og bekjente så er det “Du er så utadvendt ut! Du blir kjent med nye mennesker overalt”. 

Og ja, det stemmer nok ganske greit det! 😉

Med andre ord, tro på deg selv, stol på din kompetanse og tenk positivt uansett hva som skjer. Selv om du vandrer i en hinderløype så kommer man alltid i mål til slutt;)

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg