Kjøttfri mandag: “falafelburger”

Hei, håper alle har hatt en fin helg! Nå er det ny uke og den starter selvfølgelig med en ny “kjøttfri mandag”.

I dag er det “falafelburger” som står på menyen her som rett og slett ble improvisert frem med følgende ingredienser:

Til 4-5 middels store burgere
1 boks kikerter
1/2 finhakket løk
1/2 finhakket kinesisk hvitløk (kan også bruke 1-2 hvitløksfedd)
En blanding av paprikapulver, koriander, karrikrydder. (ca 1 teskje av hver)

 

Det er jo krydderet som er det viktigste her og jeg ble så overrasket over hvor bra disse smakte sammen. Spisskummin er også et krydder som passer perfekt til vegetarburgere og falafelretter, men det var visst jeg tom for. Men prøv gjerne med en teskje spisskummin også. Ønsker du å “spice” opp falafelburgerne tilsetter du 1/2 finhakket chili. 

Mos alt sammen med en stavmikser og form burgere som du har oppi et ildfast fat. Deigen er litt “klissete” så hvis du ønsker at den skal være fastere kan du tilsette 1-2 ss kikertmel. Jeg dropper dette for å unngå at burgerne skal bli “tørre”. 

Stek i cirka 25-27 minutter på 200 grader i stekeovnen. 

Server med for eksempel wraps, salsa, salat, hummus eller hva du måtte ønske. 

Jeg liker å spise disse sammen med en mild tomatsalsa og noe “salataktig”. (Velger å spise flere burgere fordi de er så innmari digge, så da blir det litt mindre tilbehør ;p ) 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

3 kommentarer
    1. Det er veldig vanskelig å komme inn på bloggen din. Det tar veldig lang tid. Mye som må lastes opp. Kommer bare opp: venter på tilgang til…. venter på facebook o.l Dette skjer ikke med noen andre blogger jeg leser. Vet du hva som skjer? Har du hørt om andre som har samme problemet? Jeg har helt ny data og som sagt kun problemer med din blogg. Litt irriterende for jeg liker å lese gode oppskrifter men gidder liksom ikke vente når det ser ut som dataen skal henge seg opp for å kunne se ; )

    2. Monica: Hei! Dette var jo leit å høre, men jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger om andre som opplever det samme.
      Så håper jeg det ordner seg og at du vil fortsette å finne oppskrifttips og inspirasjon her på bloggen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg