Salat, matmerking og folk i fitnessbobla

Hei! 😀

I dag tenkte jeg å tipse dere om en hel del saker som jeg absolutt vil anbefale dere å titte innom 😉

Først så er det denne saken og intervjuet på KK.no der jeg uttaler meg som ernæringsfysiolog om salat og hvordan gjør salatmåltidet mer næringsrik og mettende.  

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, forteller til KK.no at hun vil anbefale deg å fokusere på å velge ingredienser som bidrar både med protein, grove karbohydrater og litt fett av den sunne varianten.

– Tenk gjerne over at ingrediensene skal bidra med både protein, sunt fett og karbohydrater som bidrar til en jevn og langsom blodsukkerstigning for å utgjøre et fullverdig måltid med de næringsstoffene som kroppen din trenger.

LES HELE ARTIKKELEN HER: Så mye salat må du faktisk spise

 

Og i går var jeg og en kollega på seminar med hovedfokus på matmerking og ” Får vi god nok informasjon om hva maten vi spiser inneholder? Hvordan kan bedre merking av mat gjøre det enklere å velge sunt?”. 

Under her er det link til videoklipp av de ulike foredragene og er det ett foredrag jeg virkelig kan anbefale så er det videosnutt nummer to med ernæringsprofessor Wenche Frølich “Kosthold, mat og merking – hva er utfordringene?”

LES MER OG SE FOREDRAGENE HER. 

Og den siste artikkelen jeg mener er virkelig verdt å titte på er denne (yes, I wrote this;p ): 

 

I forrige uke la Andreas Stokkeland (23) ut et bilde av samboeren sin, Camilla Lorentzen (25), som blotter magen med følgende tekst:

«Dette er samboeren min, er hun ikke flott? Hun har hverken six pack eller cut i låra, men representerer det jeg kaller en sunn (og sykt deilig) kvinnekropp! Visste du at en for lav fettprosent, hos jenter, kan føre til både infertilitet og økt sjanse for utvikling av osteoporose? Tommel opp for en SUNN sommerkropp!».

På kort tid haglet det inn kommentarer og likes, og samboerparet er begge overveldet av oppmerksomheten.

– Jeg la ut bilde først og fremst fordi jeg er stolt av Camilla og det forholdet hun har til mat og trening, sier Andreas til Side2.

Les hele artikkelen – klikk her. 

– Silje Bjørnstad – 

4 kommentarer

Siste innlegg