Mellommåltider: Sunn mat på farten

Hei

Jeg får ofte spørsmål om tips til mellommåltider og hva man skal velge når det gjelder “sunn mat på farten”. Det virker som om mange har bestemt seg for at “Nei, det finnes ikke noen sunne valg når man har det travelt og bare må hive i seg noe fra en kiosk eller bensinstasjon”. 

Vel, min respons til det er “Eh, feil”. 

Selvfølgelig er det ikke alltid like lett å planlegge måltidene sine i en aktiv og til tider hektisk hverdag. Men det betyr ikke at man må ty til en sjokolade, pølse-i-brød, eller en Narvesen-bolle hver gang man kjenner blodsukkeret begynner å synke eller at konsentrasjonsevnen ikke er helt på topp. Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at er noe direkte i veien feil med en bolle eller en pølse en gang iblant, men det er ikke av det mest næringsrike valget hvis man ønsker påfyll og et mellommåltid som sørger for et jevnt energinivå. 

Et generelt tips når det gjelder matvalg er å legge fokus på måltider som bidrar med langsomme karbohydrater, sunt fett og har et høyt innhold av protein. Da sikrer du deg en jevnere og langsommere blodsukkerstigning som bidrar til et stabilt energinivå og bedre metthetsfølelse. 

Hvor mye?

Det finnes ikke et enkelt svar på hvordan fordelingen av energi og næringsinnhold i de ulike måltidene man spiser da dette vil variere fra person til person. Det daglige energibehovet avhenger av aktivitetsnivå, kroppsstørrelse og selvfølgelig hva man ellers spiser i løpet av en dag. Generelt sier man at et mellomåltid bør bidra med 100 – 250 kcal.  

Her er noen av mine personlige favoritter når det gjelder mat-på-farten og som jeg merker gir meg det ekstra påfyllet kroppen trenger når det enten er litt lenge til middag, man sitter i bilen eller lignende:

– En neve usaltede nøtter

– En gresk yoghurt fra Synnøve Finden eller en Skyr

– 24-Havregrøt fra TINE

– En frukt og en kaffe latte

– En påleggspakke med magert kjøttpålegg (for eksempel kalkunskinke)

– En proteinshake

– Knaskerøtter + noen mandler

– 1/2 boks cottage cheese med bær 

– 1-2 fullkornskjeks med 3-4 osteskiver

– 1 boks vaniljekesam

– Bærsmoothie laget med melk + 1 neve bær og litt søtningsmiddel

– 1-2 speltlomper meg kyllingpålegg + sennep + grønnsaker

 

Greit nok at ikke alle disse alternativene finnes på alle mulige kioskutsalg, bensinstasjoner og så lignende, men jeg er ganske sikker på at de fleste stedene uansett har noen nøtter, grønnsaker/frukt, yoghurter og kaffedrikker til salgs… 😉

Tja, dette er jo MINE personlige favoritter, men andre sunne og næringsrike forslag til mellommåltider er for eksempel: 

– Avokado

– Tunfisk på boks

– Makrell i tomat + 1-2 skiver knekkebrød

– 1 skive grovt brød med proteinrikt pålegg

– Yoghurt naturell med hakkede nøtter + tørket frukt

Ellers er det selvfølgelig bare å spørre i kommentarfeltet hvis noen har noen spørsmål om dette med mellommåltider/sunn mat på farten! 🙂

– Silje Bjørnstad –

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg