Så, hva er egentlig sunn helse?

Hei!

Vel, gårsdagens innlegg kan bekrefte at kosthold og ernæring er noe som engasjerer folk og tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. 🙂

Det virker som mange er enig i at mye av det som presenteres av kostholdsartikler, ernæringssnakk i forum og lignende er lite nyansert, og bare for å understreke poenget litt til så vil jeg i den forbindelse trekke frem hvordan en studie jeg selv var med på for noen år tilbake ble slått opp i media. 

“Sjokkfunn om lavkarbo” var overskriften på fremsiden til en av Norges største aviser. Bakgrunnen for denne fremsiden var resultatet av et forskningsprosjekt med lavkarbo-høyfettdiett bestående av 17 deltakere. 

LES INNLEGGET HER: Sjokkfunn om lavkarbo

Poenget er at mange trekker en konklusjon utifra en overskrift, en setning eller et bilde uten å involvere seg i selve utgangspunktet og totalinformasjonen som gir et helhetlig perspektiv. Det samme gjelder blogginnlegget fra i går. Dessverre virker det som at noen ble oppslukt av det lille avsnittet om Grandiosa-pizzaen og bildene i innlegget og derfra trekker konklusjonen om at vi mener Grandiosapizza er sunt eller at Grandiosapizza er greit bare fordi man ikke nødvendigvis endrer den visuelle fysikken. Nei, dette har vi hverken konkludert eller påstått. 

Vi har heller ikke påstått at vårt kosthold og livsstil er perfekt og at slik vi spiser og trener er riktig for alle.  Og nei, det handler heller ikke om hvordan man ser ut fysisk eller at vi tror vi kan redde verden ved å dele vår kostholdsfilosofi. Det handler om matglede. Det handler om treningsglede. Det handler om livsglede. Det handler om det som gir deg en sunn helse og helse omfatter mer enn bare mat og fysisk aktivitet.  Helse handler også om mentalt og sosialt velvære, kroppens evne til å respondere på stressfaktorer og utfordringer, restitusjon og balanse. 



Vel, nå skal denne jenta på trening, siste dag med Smolov Jr på fronbøy i dag 😀

Og sånn føler jeg meg akkurat nå: 

Så blir det hjemmekontor etterpå og deretter en tur på matfestivalen Matstreif i ettermiddag. Les mer om det arrangementet her. 

Apropos ernæring i media. Tidligere i år ble jeg spurt om å holde foredrag på høstseminaret for Norsk Forening for Ernæringsfysiologer i november. Utrolig gøy å få den forespørselen og mitt bidrar heter:

Helsejournalistikk: Kvalitativ informasjonsformidling eller bloggunderholdning?


Ha en sporty og energirik fredag. 

– Silje Bjørnstad – 


Så lar jeg Fredrik komme med noen tanker: 

Utifra hva jeg har sett og tolker av tilbakemeldingene på gårsdagens blogginnlegg fra Silje så virker det som at de fleste forstår hovedpoengene og det er jeg veldig glad for. Vi ønsker begge å spre informasjon og komme med et budskap som kan fremme helsen, både fysisk og psykisk. Man klarer sjeldent (aldri?) å treffe alle, men vi traff tydeligvis en del. Hyggelige og ikke minst konstruktive tilbakemeldinger er alltid kjekt å få, men samtidig så er det ikke alle som tar budskapet og ser det helhetlige perspektivet i innlegget. For min del virker det ofte som en kontekst er en faktor som stort sett overskygges av følelser og personlige meninger

Siden jeg selv er nysgjerrig av natur og liker å eksperimentere litt innenfor visse rammer så ble jeg tatt frem som et eksempel for å få frem noen poeng.

Treningsglede, matglede og prestasjon.
Tre ord som nesten har blitt fremmedord i fremveksten av treningsmoter, trender og psykiske lidelser. #Fitspo og #Selfie og #strongisthenewskinny stormet fremover som en revulsjonerende arme som skulle redde verden sammen med sine nøye utvalgte sitater og bildefiltere.

Hvorfor må alt hele tiden fokuseres på det overfladiske? Hvorfor er så mange opptatte av hvordan #sommerformen er, men ikke av #endeligkanjeglekemedbarnaigjen eller #endeligsluttpåkolesterolsenkendemedisiner. ?

Når det gjelder mitt forhold til trening og styrkeløft så handler det om prestasjon, glede og ikke minst mestringsfølelsen det gir meg. Den er ubeskrivelig. Og det er dette jeg ønsker å dyrke frem hos andre, både personlig og på jobb; treningsglede og mestringsfølelse. 

De fleste er enig om at en viss mengde fysisk aktivitet og et balansert kosthold er bra for helsen.  Men oppi det hele er det en enorm suppe av informasjon som drar oss alle i forskjellige retninger.  Og det er et enda større kaos av følelser, tanker og meninger. Disse følelsene, tankene og meningene ønsker jeg å rette etter større fokus mot. Skape en større bevissthet rundt hva som er hva. 

Og for å gjøre det helt klart, putte det inn med teskje, understreke poenget i gårsdagens innlegg, dra det litt lenger, banke det inn osv:

       –   Jeg anbefaler ingen å spise grandiosa hver dag

        – Jeg påstår ikke at en med sixpack er sunn (eller usunn for den saks skyld)

        –  Jeg driver ikke med propaganda

         – Jeg fremmer ingen dietter

          – Jeg påstår ikke at blodtrykk etc ikke kan forandre seg selvom det ytre ser tilnærmet likt ut

          – Jeg påstår ikke at grandiosa burde være en del av et godt norsk kosthold

 

Det jeg derimot prøver å gi en bedre forståelse for er at:

         – Man kan spise Grandiosa uten å være usunn

          – Man kan spise ferdigmat uten å være usunn

          – Man kan leve et normalt friskt liv uten å være hysterisk

         –  Man kan spise både ferdigmat og mat man lager selv fra bunnen av

         – Man kan trene uten å være best

          – Man kan bli bedre uten å bli best

         – Man kan finne en balanse i livet hvor man trives med både treningsstatus og kosthold

          – Man kan trives i egen kropp uavhengig av hva andre måtte tro, mene eller føle om ens kosthold eller trening

          – Man kan spise sunn mat og ha en sunt kosthold uten å ha et anstrengt forhold til det

 

– Fredrik Aasgaard – 

5 kommentarer
    1. fin blogg =) du kan vel ikke lage et innlegg som har litt med kost i forholdt til vi med mage/tarm problemer
      fler og fler som sliter med det !!!
      hva er bra og ikke og evt anti innflammatoriske matvarer ? middag tips frokst osv ?
      kjempe intressang blogg du har her altså =)

    2. liv jansen: Hei og takk for hyggelig kommentar. Jeg kan selvfølgelig skrive et innlegg om kosthold relatert til magetarm-problemer og inflammatoriske sykdommer. Jeg satser på å få det til i løpet av den neste uka så følg med:) god helg!

    3. Jeg sier som “M” over her, Amen!
      Endelig fornuftige ord om både kosthold og trening, og at alt ikke hele tiden skal være “sunt”. Begrepet “sunt” har helt mistet mening og blitt “usunt”, og det er nesten så jeg misliker når noen skriver “sunne pannekaker” eller “sunn dessert”. Hva med at det heller skal være næringsrikt og riktig? Sunt kosthold er for meg både sukker, salt og fett, og en aktiv livsstil! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg