Matstreif, proteinpannekaker og extreme makeover

God lørdag!

Som jeg nevnte i går så arrangeres matfestivalen “Matstreif” her i Oslo denne helga. Tar du turen ned til Aker brygge og Rådhusplassen så er det en hel haug med masse småtelt der ulike produsenter tilbyr lokal mat og lokale produkter og selvfølgelig gode smaksopplevelser.

Jeg og kjæresten tok turen i går kveld og her finner du både Bondens Marked, Matmerk, Sjømattorget, Norsk drikkekultur, Allergitorget med flere. 

Med andre ord så er det noe for enhver smak og for min del ble fredagsmiddagen kyllingburger og økologisk svele til dessert 😉  Y U M M Y. Jeg kjøpte det som må være verdens største skolebrød også, men den skal deles opp i porsjoner for å si det sånn. 😉

Matstreif er oppe denne lørdagen fra 10 – 18 og er absolutt verdt en besøk!

Ehm, skjegget til Fredrik skyldes forresten et treningmål han satte seg i november i fjor: han tar ikke skjegget før han har tatt 150 kg i benkpress. Og skjegget gror fortsatt…… Så blir det spennende å se når DET skjer… Men det målet er i alle fall det treningen prioriteres mot for tiden.

Ellers så består lørdagen min av litt hjemmekontorjobbing, en kose-treningsøkt, og deretter innflyttningsfest hos et vennepar senere i kveld.

Men først: pannekakefrokost

og Extreme makeover – Silje edition:

              Silje rett etter at hun har våknet                      vs              Silje etter en kaffe og frokost. 

Pannekakene består av egg + havregryn + cottage cheese + kanel + kardemomme som serveres med bringebær og et dryss med søtning som for eksempel sukrinmelis. Oppskriften har jeg delt flere ganger og jeg gjentar den gjerne igjen:

1 porsjon
2 egg
1/3 boks med cottage cheese (cirka 150 gram)
kanel
kardemomme
1-2 ss havregryn (Kan sløyfes) 

Bland alt sammen i en blender og stek på middels varme i en stekepanne med litt fett (olje eller smør). Server med for eksempel fryste bær og litt søtning, og gjerne en dæsj vaniljekesam. Kan nytes både som frokost, lunsj, middag og dessert. 😉 Naturlig rik på protein samtidig som du får i deg flere viktige vitaminer og mineraler fra cottage cheese (for eksempel kalsium, jod, B-vitaminer), egg (inneholder blant annet alle vitaminer utenom vitamin C) og vitamin C og flere andre antioksidanter fra bær for å nevne noe. 

“Every day is pancake-for-breakfast-day”. 

Noen ganger lager jeg bare en hel haug av disse og har de stående i kjøleskapet slik at jeg enkelt kan ta de som «mat-på-farten». 


Eller så kan man jo prøve Fredrik sin versjon: Smash-pannekaker. 😉 (Bildet er ikke fra i dag, men hentet opp for anledningen )

Enjoy!

Ha en herlig lørdag! 🙂

– Silje Bjørnstad –

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg