Idrettsernæring: – Man skal fremsnakke mat, ikke baksnakke mat

God tirsdagskveld!

Min dag har hovedsakelig blitt tilbrakt på Olympiatoppen – Norges Idrettshøgskole på fagseminar om idrettsernæring. 

Tema for foredragene var blant annet “Prestasjonsernæring i lagspillidretter – hvilke kostfaktorer påvirker prestasjon?”, “Ernæring for styrke- og kraftidretter” og”Prestasjonsernæring for utholdenhet”.

Og så var håndballspiller Linn Kristin Riegelhuth-Koren på seminaret for å snakke om “Prestasjonsernæring fra en utøvers synspunkt”. Hun har faktisk også studert ernæring på samme skole som jeg har gjort, så hun har god peiling på kosthold fra flere hold.

Noe av det jeg likte best ved alle foredragene er at kosthold er noe som må tilpasses hver enkelt basert på flere faktorer. For eksempel kjønn, treningsprogram, vekt, væskebehov, og selvfølgelig hva slags idrett man driver med og hva som er målet. På dette seminaret var det i hovedsakelig snakk om ernæring i forhold til idrettsprestasjoner på høyt nivå (som å være med i OL, VM osv), men det er klart man kan trekke mange paralleller mellom en toppidrettsutøver og en “vanlig hobbytrener” når det gjelder ernæring! 

Linn Kristin Riegelhuth-Koren påpekte blant annet:

– Spis variert og i riktige mengder. Ta et kakestykke på bursdag hvis du har lyst til det, men ikke hver dag. Man må ta noen valg og alt med måte. Jeg hadde aldri orka å prestere slik som jeg gjør på banen hvis jeg bare hadde spist dårlig mat. Man må tørre å spise nok mat for å få utvikling og utbytte av treningen. Det hjelper ikke å bare trene, trene og trene. Man trenger et allsidig kosthold for å lykkes med både trening og ellers i hverdagen. 


Linn Kristin Riegelhuth-Koren

Jeg tenkte å skrive mer om Linn Kristin sitt kosthold og kostholdstips i en artikkel på jobb for Side2 i morgen 🙂

Der vil jeg også få frem mer av det klinisk ernæringsfysiolog Heidi Holmlund snakket om i forhold til karbohydrater.

Hun sa blant annet:

– Man skal fremsnakke mat, ikke baksnakke mat. Det handler også om matglede. 

Men mer om idrettsernæring, matglede, karbohydrater og protein på Side2 i morgen!

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg