Sunn og smakfull gratinert grønnsakspai med søtpotetbunn

Hei!

Da var jeg tilbake i Oslo og rett inn i jobbemodus fra tidenes jentekveld i går.

Ost og kjeks og vin (pepsi max for min del som ikke drikker alkohol) har sjeldent smakt så godt som det gjorde i går og etterpå ble det selvfølgelig sjokolade, potetgull og nøtter som lørdagssnacks. Det er så deilig å bare sitte å snakke og nyte god mat og drikke i godt selskap, og ikke tenke på noe som helst annet. 😀

Men som sagt så er det nå rett tilbake til jobbings (ja, selv om det er søndag) og jeg vil også tipse om denne godbiten siden det er kjøttfri mandag i morgen: 
Gratinert grønnsakspai med søtpotetbunn.

Til en paiform eller en ildfast form som jeg brukte så trenger du:

Bunn:
2 søtpoteter
Cirka 120 gram havremel (Jeg bare knuser havregryn selv i en blender)

Skrell søtpotetene og skjær de opp i biter som du koker møre. Hell av vannet og bruk en stavmikser til å lage en glatt søtpotetmos. Bland dette sammen med havremel i en bolle og fordel utover i paiform/ildfast form. Forstek denne i cirka 18-20 minutter på 190 grader. 

Mens bunnen stekes i ovnen kan du lage fyllet. Jeg brukte 4 egg og en slump med melk (cirka 1 dl tenker jeg) som piskes sammen, pluss rødløk, paprika og squast skjært opp i biter. Etter at bunnen var stekt i 20 minutter har man oppi egg- og melkeblandingen og grønnsaker. La dette steke i 20-25 nye minutter på 190 grader til eggestanden har stivnet.

 Deretter legger du over osteskiver/revet ost på toppen (og jeg la også oppi noen kokte brokkolibuketter). La dette steke til osten har smeltet, cirka 10-12 minutter. 

Her har du en annerledes, men skikkelig saftig, smakfull og næringsrik pai! 🙂

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg