“Krigen om kroppen”

Hei!

Ville bare dele noen tanker fra min samboer Fredrik som har fikk litt oppmerksomhet etter at han delte noen setninger på sin Facebook-status. Fredrik er utdannet og jobber som personlig trener i tillegg til å ha en bachelorgrad i ernæringsfysiologi.

Han skriver:

Jeg har sett dette bildet og tilsvarende spre seg rundt på nett og ønsker ikke lenger å bare stå på sidelinja og godta.

Jeg definerer ingen av de som fit eller ei basert på disse bildene.
Folk ser forskjellige ut av forskjellige grunner. Høyde, vekt, bredde, fettprosent osv varierer mye avhengig av ønsker,målsetninger, idretter, kosthold osv. 

Dette bildet kan fort føles veldig krenkende for de med någenlunde tilsvarende utseendet. Det virker som det konstant er en krig i samfunnet og media generelt. “Krigen om kroppen”. 

“Du skal se sånn ut”
“Du skal jobbe sånn”
“Du skal trene sånn”
“Sånn skal du IKKE se ut”
“Sånn skal du IKKE jobbe”
“Sånn skal du IKKE trene”

Hvorfor ikke mer

“Sånn kan du se ut”
“Sånn kan du jobbe”
“Sånn kan du trene”

… for å bli bedre uten at det er noe galt i det.

Hvem er du til å bedømme hvordan en skiløper, en eliteløper, en hobbymosjonist, en advokat, en kassedame eller en flyvertinne skal se ut?

Hvorfor skal vi til enhver tid alltid dømme andre for hvorfor de er som de er? 
Hvorfor de ser ut som de gjør? Hvorfor er det så vanskelig å godta at folk er forskjellige, har forskjellige ønsker, mål og drømmer?

Hvorfor dette tilsynelatende umettelige fokuset på kropp og utseende når vi nå i 2014 sitter med så enormt mye kunnskap som sier oss at kroppen er ekstremt mye mer komplisert enn bare fettprosent og kroppsvekt?

Menneskers helse er mer komplisert enn bare enkle bombastiske løsninger og svar. Verden vi lever i er stor og kompleks og har godt av nyanser, forskjellige tanker, meninger og løsninger.

Jeg er lei av å se på, høre om og diskutere motstridende sannheter. Demonstranter fra begge sider av saken som kaster stein i håp om å knuse den andres glasshus. Tynne mennesker som rakker ned på tykke mennesker, tykke mennesker rakker ned på tynne mennesker. 

Hvor ble det av den gyldne middelvei?

Jeg skulle ønske vi alle kunne bli flinkere til å samarbeide bedre om helheten, om hva som faktisk er og ikke hva man bare føler for seg og sitt. Alt fra karbohydrathysteri til ekstremtrening fører til kroppspress, sosiale skiller og psykologiske problemer som koster samfunnet enorme summer.

Det er et hav av mennesker som til en hver tid jobber for å fremme folkehelsen på forskjellige måter. Med jevne mellomrom ender dette opp som store rapporter og etter det igjen som konkrete råd og tiltak til befolkningen. Samtidig så sitter de med tilsynelatende minst kunnskap å skriker høyt om hva som er rett og galt.

Jeg savner refleksjon og omtanke for et bredere spekter enn hver sin egne lille boble. 

 

Feiltolkninger er en problemstilling i media generelt, men destod viktigere da å ta hensyn til hvordan man formulerer seg, hvor man uttaler seg og hva man poster hvor og når. 

Alt er vel og merke ikke like åpen for fortolkning. Et bilde med lite eller ingen tilhørende forklaring er mye mer åpent for tolkninger enn et bilde med en lengre forklaring. Det virker for meg som om hele kroppsbilde generelt har blitt så forvrengt i media at man har mista helt sans for fakta om kropp og helse og ender opp med å se seg blind på for eksempel fettprosent.

 

Forøvrig er mye av poenget mitt at det ikke nødvendigvis er noe galt med bildene i seg selv, men følelsene og tankene og tolkningene de bringer. Jenta er ikke nødvendigvis usunn og gutten er ikke nødvendigvis usunn, eller motsatt.

 

“Love and compassion are necessities, not luxuries. Without them the humanity cannot survive”  Dalai Lama

Fredrik.


Det er jo liten tvil om at det i løpet av de siste måndene stadig vært en diskusjon om hva som er “riktig eller galt” å legge ut når det gjelder inspirasjon- og treningsbilder i sosiale medier, og bare lurer på hva andre tenker om dette?

For å svare for min egen del så mener jeg i alle fall at det ikke finnes noe fasitsvar på hele denne diskusjonen, nettopp fordi vi er ulike og forskjellige på flere områder. Det jeg derimot vet er hva som motiverer meg til å spise og trene sånn som jeg gjør, jeg vet hva som fungerer best for meg og min kropp i forhold til å være fornøyd med meg selv, både psykisk og fysisk – og for meg holder det lenge. 

– Silje Bjørnstad – 

 

18 kommentarer
    1. Jeg har vært syk i 3 år nå. Får jeg ble syk var jeg godt trent og veide 55 kilo, når jeg ble syk gikk jeg ned til 40 kilo og hatet hvordan jeg så ut. Hater at folk legger ut sånne bilder og sier at det er feil. Jeg synd folk med former skal få ha former og føle seg bra med det, og tynne mennesker skal få lov til å føle seg bra.
      Jeg syns rett og slett sånn tekst som på bildene over ikke skulle vært lov.

    2. Det HER er så riktig og viktig! Det handler veldig mye om hvordan man ser ut, og ikke hvilken effekt trening og mat har på innsiden av kroppen! Man kan være både slank og fyldig, og likevell være sterk/rask osv. Utseende og vekt betyr veldig lite, så lenge man trener og spiser rikitg, kommer alt for lite frem i sosiale medier!

    3. Synes det er alt for lite fokus på hva trening gjør med innsiden av kroppen vår. Jeg trener for å være sunn innvendig, samt ha energi til å være mamma til 2 små. Om rompa er flat og magen står litt ut, så bryr jeg meg katta!! Så lenge kroppen fungerer optimalt og gjør det mulig for meg å ha en aktiv hverdag. Da er jeg lykkelig og takknemlig!!

    4. Takk for flott innlegg! Jeg er nå 50 år og har dessverre brukt halve livet mitt på å slanke meg og trene i håp om å bli så innmari lykkelig..slik reklamen lover oss…Det toget har jeg hoppet av nå. Jeg spiser sunt og beveger meg fordi det er bra for meg fysisk og psykisk. Men tynn?? Det er ikke noe mål lenger…Målet er nådd..jeg er lykkelig med den jeg er fordi jeg er bra nok i mine øyne 🙂

    5. Gidder ikke lese det en gang,. La folk se ut som de vil å slutt å skrive å pese så helvetes mye om det. Jeg hater hvor dårlig selvbilde enkelte jenter har om dagen. Det er så usexy at kvartparten kunne vært nok. Når skal folk begynne å forstå at looks ikke vinner over selvtilitt og hjerne. Det er bare å “glemme” looks, selvtillitt og hjerne. Hvis du finner ho er ho psykopat eller morder!

    6. Klaging, klaging, klaging. Alt jeg hører er klaging. Kroppspress meg her og kroppspress meg der. Ønsker du å trene, gjør det for deg selv. Hvorfor skal alle syte over et “kroppspress” som i virkeligheten ikke er tilstede i like stor grad som alle dere sier? Selv bryr jeg meg ikke om naboen er feit, eller muskuløs for den del, og det er nesten helt klart for meg at dere heller ikke synes det. Så tenk på den.

    7. Jeg er helt enig i det din samboer skriver. MEN, la meg kommentere noe ved dette bildet som jeg faktisk er enig i (kunne aldri delt dette på min profil selv fordi jeg har respekt for alle, uansett hvordan de ser ut).
      Det er dessverre slik at mange gutter i dag synes at jenta på bildet er fit, hot og alt det der, kanskje litt drømmedame for mange. Samtidig som de aldri ville hatt en kropp som mannen på bildet fordi han ikke ser trent ut, er tynn osv. Mange vil kanskje gjøre narr av kroppen hans, men hennes oppfattes av de samme personene som perfekt. Det ser jeg på som dobbeltmoral. Synes man ikke at han er fit, så bør ikke hun være det i dine øyne heller, tenker jeg 🙂

    8. Det var ikke meningen å skrive “dessverre” i den første setningen, selvfølgelig skal de få synes det 😛

    9. “Dette bildet kan fort føles veldig krenkende for de med någenlunde tilsvarende utseendet.”
      Utseende skal det stå, ikke utseendet.
      Det heter ikke “en fin bilen”.
      En blogg med riktig språk blir en bedre blogg. 🙂

    10. Jeg syntes man skal godta om man har former eller om man er veldig tynn slik på bildet,fordi det er ikke alle syltynne mennesker som er det fordi de mener de er fit. Syntes det blir veldig negativt for de som er syltynne at de blir på en måte dømt og ” slik er ikke fint”.

    11. så lenge du ikke er overvektig er det ikke så nøye. jenter trenger ikke noe spesielt med muskler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg