Veien til den første pullups

Hei og god onsdag!

Jeg tenkte å snakke litt om pullups og chins i dag (kroppshev med overhåndsgrep/underhåndsgrep) for selv om det kan virke som om jeg nå kan ta en pullups når som helst, hvor som helst, så vil jeg bare tydeliggjøre at det virkelig ikke alltid vært sånn!  Og jeg vet at mange (kanskje særlig jenter) trener hardt og har et stort ønske om å nettopp klare chins og pullups, så jeg tenkte jeg kunne dele min vei til både den første repetisjonen og første gang jeg klarte tosifra. 

Jeg vil bare påpeke at jeg selv ikke er utdannet noen treningsveileder eller er personlig trener, jeg er bare et treningsglad vesen, men jeg er jo sammen med en som er personlig trener så jeg plukker opp tips og råd derfra stadig vekk. 

Nå skal det sies at før jeg møtte Fredrik så hadde jeg NULL sjans til å klare pullups eller chins. Jeg klarte ikke å ta en push-ups en gang, så utgangspunktet var nok ganske likt for som det er for mange andre. 

Men for å bli god i en øvelse, ja så må du trene på nettopp den øvelsen. 

Så for noen år tilbake så kjøpte jeg meg en Iron Gym med ett tydelig mål: Å klare min første chins. 

Det skjedde i november 2012 og jeg husker fortsatt den følelsen. Å klare min første chins var faktisk helt ubeskrivelig og jeg smiler godt hver gang jeg tenker på hvor fornøyd jeg var etterpå. He he. LES MER: Ja, ja, ja, Happy, Happy, Happy

Så litt om hvordan jeg trente for å klare nettopp min første chins (kroppshev med underhåndsgrep). Det holdt jo ikke å bare kjøpe Iron Gym, montere opp det i dørkarmen og tro at plutselig en dag så skulle jeg bare klare det. 

Etter tips fra samboer (og PT) Fredrik så begynte jeg å trene med strikk. Jeg brukte strikker med ulik tykkelse og nivåer. Jeg mener å huske at når jeg klarte ti repetisjoner med en bestemt strikk, så gikk jeg videre til en tynnere strikk (som dermed hjelper “mindre”), og trente meg opp til å klarte ti nye repetisjoner med denne strikken og så videre.

“Dingler i dørkarmen med rød strikk”

Jeg mener også å huske at jeg byttet på å ha begge beina og bare det ene beinet i strikken ettersom hvor sliten jeg ble utover settene. Jeg kunne trene alt i fra 1 sett til 5 sett da jeg trente chins, med 2-3 dager mellom hver “chinsøkt”. Når jeg klarte ti repetisjoner med den “tynneste” strikken tok jeg et par dager “chins-fri”, før jeg prøvde å ta min første chins alene to dager senere. Og det funka. 

Pullups:

Chins:

Altså jo tynnere strikk, jo tyngre belastning. Så her er det bare å prøve seg frem på egen hånd 🙂 

Mange treningssentre har jo strikker tilgjengelig, men man kan også få til dette enkelt og greit hjemme ved hjelp av for eksempel Iron Gym og ulike typer strikker. 

Jeg trente nok også “negative chins” (altså, at man hopper opp og holder igjen og igjen så lenge man kan mens kroppen faller ned igjen), men det var helt klart strikkene som var mitt beste hjelpemiddel. 

Min erfaring er også at det er lettere å først klare 1 chins (underhåndsgrep) før man klarer pullups (overhåndsgrep). Jeg trente meg opp til 5 chins før jeg i det hele tatt prøvde pullups, og da klarte jeg det uten strikk. Men strikke-trening i pullups er jo selvfølgelig også et alternativ til å klare sin første ikke-assisterende pullups.

Og for å si det sånn, det er like morsomt å klare en repetisjon mer når man først har klart den første repetisjonen 😉

Så er det verdt å nevne at jeg også den siste tiden har blitt enda mer bevisst på å gjøre KVALITATIVE chins/pullups – altså å få kontakt med musklene som jobber i overkroppen og å ha kontroll på hver eneste repetisjon fremfor å “jukse” med beina ved å løfte de opp og frem på vei oppover. Så dra deg helt opp slik at stangen treffer “under-haka-opp-til-brystet-nivå”, senk deg ned igjen til du har helt utstrakte armer før du drar deg selv opp igjen, samt å ha så rette bein som mulig. 

– Silje Bjørnstad – 

3 kommentarer
    1. Trine: Hei! Start med en av de tykkeste variantene, og etter hvert som du blir sterkere i antall repetisjoner med en tykk strikk begynner du med en tynnere strikkevariant, og slik jobber deg sterkere frem til du klarer en chins uten hjelpemidler. 🙂
      Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg