Fordeler og ulemper ved jobben

Hei og god tirsdag!

Jeg får ofte en del spørsmål om hvilke typer jobber jeg har. Sjekk gjerne ut min hjemmeside Siljebjornstad.no der det står mer om hvem jeg er, hva jeg gjør, kostholdsfilosofi og lignende. 

Jeg har jobbet i Nettavisen siden 2010 med en stillingsprosent som har variert i alt fra fereivikar til fast ansettelse med 50 – 100 prosent. (I begynnelsen var jeg på Side2/Nettavisen i forbindelse med praksisplass når jeg studerte på Høgskolen i Oslo (som det het den gang, nå heter det jo Høgskolen i Oslo og Akershus).  Per i dag jobber jeg 50 prosent fast i Side2, noen ganger mer avhengig av hvor mye annet jeg har å gjøre. 

I 2013 opprettet jeg et enkeltmannsforetak som har gitt meg mange fantastiske muligheter, bekjentskap og jobboppdrag. 

Jeg frilanser mer eller mindre fast for Treningsforum.no, Bedretrent.no, magasinet DetNye ShapeUp, i tillegg har jeg ernæringskonsultasjoner med klienter samt konsultasjoner/kostholdsoppfølging via mail. Nylig begynte jeg også å skrive artikler for Akademiet for Personlig Trening. 

I dag har for eksempel Treningsforum.no min artikkel “5 fristende sommerdesserter” på front, og Akademiet for Personlig Trening har lagt ut min artikkel om helsejournalistikk: “Derfor skal du ikke tro på alt du leser”. 

Også ikke minst, min lille (store) jobb-baby det siste året har jo vært kantineprosjektet for Møre og Romsdal fylkeskommune som jeg skrev om i går. 

Og sånn går no dagan! 😀

Det er utrolig morsomt og deilig å kunne jobbe for seg selv og å kunne styre sin egen hverdag de dagene jeg har hjemmekontor. Og å starte et enkeltmannsforetak er ikke så skummelt eller så vanskelig som mange kanskje frykter. 

Derfor tenkte jeg å liste opp noen fordeler (og eventuelle ulemper) ved nettopp å jobbe for “sæ sjæl”, det er i alle fall et valg jeg ikke angrer på. Nå er jeg såpass heldig at jeg har Side2/Nettavisen “i bånn” uansett med noen faste vakter i uka uansett, slik at jeg alltid er sikret en viss fast inntekt i måneden, men det er jo også flere fordeler ved å være fast ansatt et sted. Med andre ord, så er jeg kjempeglad for å kunne ha muligheten til å kunne ha en fast stillingsprosent ett sted (hvor jeg også får skrive om det jeg brenner for, teste trening, teste mat osv 😀 ), samtidig som jeg kan jobbe med enkeltmannsforetaket. 

ENKELTMANNSFORETAK – NOEN FORDELER
– Den største fordelen i mine øyne er helt klart at man får arbeide med det man virkelig brenner for og du kan styre din egen jobbhverdag akkurat som du selv vil. (I mitt tilfelle vil det da blant annet si at jeg kan sove litt lenger om morgenen, reise på formiddagstrening og slippe rushtrafikken klokka 7:30 om morgenen og klokka 16 på ettermiddagen, jeg kan ta ut ferie når det passer meg (og hvis man har råd selvfølgelig)).
– Du får møte nye mennesker og stifte nye bekjentskap, kanskje reise litt, du former gjerne dine egne arbeidsoppgaver.
– Er man momspliktig så får du selv igjen momsen du betaler ved utgifter. 
– Det er enkelt å registrere seg og et eventuelt underskudd går direkte til fradrag i innehavers selvangivelse. 
– Man bestemmer selv og du alene tar avgjørelsene. 

ENKELMANNSFORETAK – NOEN ULEMPER
– Risiko – du er personlig ansvarlig for gjeld og risiko, går du konkurs så går DU som enkeltmannsforetak konkurs.
– Det er dårligere ordning ved sykdom og dårligere forskringsordninger.
– Å jobbe for seg selv kan til tider bli veldig ensomt og du går glipp av et sosialt arbeidsmiljø. (Jeg synes for eksempel det er helt fantastisk å komme på Side2 og SE og SNAKKE med folk etter et par dager med hjemmekontor der jeg har sittet foran PCen hele alene.)

Når det er sagt så trives jeg midt i blinken med å ha en kombinert jobbsituasjon av det beste fra to verdener. Jeg elsker jobben min hos Side2 og jeg elsker jobben min jeg selv styrer som enkeltmannsforetak. Ja, jeg kan ha sene kvelder (og netter) der jeg må sitte oppe å jobbe for å levere prosjekter innen deadline som jeg har sagt «ja» til med litt for kort tidsfrist, selv om jeg allerede har jobbet 8-16 tidligere på dagen, men samtidig så vet jeg at det kommer roligere perioder der jeg for eksempel kan ha langhelg og litt ekstra fritid. Samtidig så ser jeg at det er en fordel å være en ordensmenneske (eller organiseringsfreak som jeg liker å kalle det), når det gjelder å disponere tid og avtaler. I tillegg så er det også greit å vite at når man har enkeltmannsforetak så må man ha orden på papirer, bilag, kvitteringer og økonomi. Å sitte med papirarbeid er ikke noe noen betaler deg for, men det må gjøres. (Eventuelt så kan man betale noen andre til å gjøre regnskapsføring-jobben – etter at jeg ble momspliktig skaffet jeg meg regnskapsfører og jeg angrer ikke på det for å si det sånn. Ja, det er en ekstra utgift, men det er det verdt for min del). 

Silje på jobb:

 

I LOVE MY JOB <3

– Silje Bjørnstad –

2 kommentarer
    1. Virker egentlig helt perfekt å jobbe slik som du gjør 🙂 Har vært nettstudent dette året, og merker at det er helt min måte å jobbe på. Sove litt ekstra, styre dagen selv. Er det fint vær kan jeg utsette lesing til kvelden, er det kaldt og ufyslig kan jeg sitte inne og jobbe hele dagen.

    2. Maria U: ja, det virkelig helt perfekt for min del og jeg føler meg utrolig heldig som har denne muligheten 🙂 jeg har også vært nettstudent, veldig digg det også!;) så lykke til med studiene og nyt tiden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg