På trening: derfor filmer jeg meg selv

Hei og forhåpentligvis god mandag og god start på en ny uke.

Det er en stund siden treningsoppdatering nå, så her kommer noen filmer fra noen økter i forrige uke:

Blant annet 3x3x112,5kg i markløft:

video:3x1125kgmarklft 

11 reps med 15 kg ekstra i dips (ny pers): 

video:11dips15kg 

Hipthrust 10 reps x 100 kg

 video:10reps100kghipthrust

Knebøy med tre sekunder ned og lite stopp i bunnposisjon:

 video:knebysakte

Så tenkte jeg at jeg skulle svare på det mange kanskje lurer på 😉 “Filmer du kun for å legge ut på blogg og Instagram?” 

Det enkle svaret på dette spørsmålet er NEI. Jeg filmer først og fremst for å se teknikken og for å bli oppmerksom på hva jeg bør jobbe med for å mestre øvelsen enda bedre. For eksempel i markløft-klippet ser jeg at jeg ofte får en overdreven svai på toppen av løftet, noe jeg rett og slett ikke var klar over eller har tenkt over. Når jeg filmer dips er det for å blant annet se om det blir godkjent dybde. Knebøy er et kapittel for seg selv, men i det klippet over her ser jeg for eksempel at det er enkelte repetisjoner hvor jeg kompenserer mer med ryggen istedet for å presse maksimalt med beina for å få opp løftet. Og så videre, og så videre.

Videoklippene gjør det også enklere for meg å sammenligne utviklingen og fremgangen i treningen min over en lengre tidsperiode – for eksempel så handler det ikke kun om å ha maks antall kilo på stanga til enhver tid, men det å faktisk kunne se med egne øyne at teknikken har blitt bedre og ikke bare “kjenne det på kroppen” mens man utfører øvelsen. Og når det gjelder å dele filmsnutter i sosiale medier så handler det om å kunne bidra til inspirasjon og motivasjon ved å vise hele spekteret med alt fra både fremgang og progresjon til eventuelle treningsflauser og “dårlige og gode dager” på trening. Det viktigste stikkordet her er og blir treningsglede.

– Silje Bjørnstad – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg