“Er du gravid eller på slanker`n?”

Hei, jeg heter Silje og drikker ikke alkohol.

Slik føler jeg av og til må presentere meg når jeg er i festlige lag som julebord, ute på byen eller skal bestille meg noe å drikke i en eller annen bar sammen med andre. 

Ikke alltid, men ofte. 

Jeg har vel ikke drukket alkohol de siste syv årene og de fleste som kjenner meg vet dette, og jeg har heller aldri opplevd noen negative reaksjoner på dette, slik at det er klart. 🙂 

For jeg har ikke noe imot at folk spør, og jeg har ingenting imot å forklare hvorfor. Det er den litt underliggende negative tonen jeg sliter med når folk spør andre om hvorfor de ikke drikker alkohol, akkurat som man finne “godkjente unnskyldninger” for å ikke drikke.

Og før jeg får forklart meg er det mange som ofte har “svaret” før meg også:

– Åh, er du gravid? (dette er en klaaaaassiker. Og bare så det er sagt, nei, jeg er ikke gravid)

– Åh, er du på slankern du eller? (Nei, dette har heller ikke vært en grunn for meg for å ikke drikke alkohol)

– Åh, har du begynt et sånn derre “sunt og bedre” liv du eller? (Jeg har de siste årene trent regelmessig og spist sunt og variert uten å være fanatisk, så at jeg har startet et sunt og bedre liv enn det jeg lever og har levd de siste årene kan jeg heller ikke akkurat påstå)

Dette er bare noen av kommentarene som man ofte blir møtt med. 

Altså, jeg har smakt alkohol og også vært sjarmerende beruset mang en gang (LES: dritings). Jeg vokste opp på landsbygda og her var det ikke akkurat vanskelig å tak i alkohol hvis man ønsket det. Så i mine yngre dager ble det både sprit, øl og sprudlevin (les champis) på meg også, men at jeg nøt smaken av alkohol kan jeg vel ikke akkurat påstå. Jeg nøt heller ikke dagen-derpå der alkohol og nattmat kom i retur i en herlig blanding etterfulgt av dundrende hodepine og tak som snurret rundt. En gang var jeg så fyllesyk i to dager på rad at jeg endte med å spy på en full skolebuss tidlig om morgenen – veldig kult…

Det kan være mange grunner til at noen mennesker velger å ikke drikke alkohol. Familierelasjoner, sykdom, penger og så videre.

Ok, så hvorfor drikker jeg ikke alkohol?

Først og fremst: jeg liker det ikke. Jeg har aldri syntes at et glass vin, en øl, et glass likør eller hva det nå enn måtte være har smakt godt. Et unntak er ENKELTE ølsorter som jeg har smakt på de siste årene og som faktisk var digg (for eksempel “spesialøl” med en fruktlig smak som fås kjøpt på restaurant og lignende). 

En annen grunn for at jeg ikke drikker alkohol er fordi jeg aldri klarte å lære meg å like det slik at jeg visste hvor alkoholgrensa mi var i mine yngre dager. Med andre ord så prioriterte jeg å drikke mest mulig på kortest mulig tid, noe som igjen resulterte i at jeg slokna så altfor tidlig. Dagen etter huska jeg et par timer av festen, mens de andre hadde holdt ut hele kvelden, gått ut på byen og så videre. Jeg synes det er mye morsommere (og helt klart tryggere) å kunne være med på hele festen og være med ut å danse fremfor å ligge halvdød foran toalettskåla med oppkast i håret og øyne som ikke klarer å fokusere. Ergo; jeg trenger ikke alkohol for å ha det gøy og til dere som lurer på hvordan jeg har det gøy ute på byen uten alkohol…. Tenk litt på det spørsmålet…. 😉 For min del høres det mer trist ut å måtte ha alkohol for å ha det gøy, enn å faktisk ha det gøy uten alkohol.

Joda, jeg har smakt og drukket alkohol, og vært på fylla jeg også:

Men det er mye morsommere å være ute på byen der man faktisk klarer å ha øyene oppe: 

En tredje grunn til å ikke drikke alkohol er rett og slett fordi det passer inn i min livsstil. Alkohol er som gift for kroppen og det er jo godt kjent at et overdrevent alkoholinntak ikke akkurat har en positiv effekt på helsa.

 

En annen fordel med å ikke drikke alkohol er at man kan bruke pengene sine på andre ting enn dyre uteøl, vinflasker og dagenderpå-takeaway.

Og så er det heller ikke til å unngå at det er jo godt å slippe både fylleangst, fyllesyke og fyllenerver dagen etter. Det er SÅ deilig å våkne opp etter en sen natt og kjenne at man faktisk er klar for en eventuell treningsøkt eller cafebesøk uten å være kvalm eller å ha skallebank.

Digg er det også å kunne kjøre og reise hjem når man vil hvis man er borte. Så slipper man i tillegg dyre taxiregninger. 

Og nei, og ikke drikke alkohol har heller ikke noe med religion å gjøre (jeg har meldt meg ut av den norske statskirke), og jeg er heller ikke medlem av anonyme alkoholikere eller har hatt/har et alkoholproblem.

Så til slutt om hvorfor det heller ikke frister å smake på alkohol lenger: Jeg har ikke drukket alkohol de siste syv årene (jeg er nå 28). På nyttårsaften ifjor var jeg og Fredrik i Berlin der vi var ute å spise og blant annet fikk en dessert med navnet “Champagne variations” – en dessertskål med ett-eller-annet som var “marinert” i champagne pluss noen konjakk-kuler. 1.nyttåsdag ble tilbrakt ved doskåla og i senga. Jeg tror jeg faktisk ble “fyllesyk” av bare den bittelille mengden med alkohol fordi kroppen min aldri får den type drikkevare ellers. Jeg og Fredrik hadde spist det samme og det var heller ikke noe annet som skulle tilsi at jeg skulle bli dårlig, og ikke han. 1.nyttårsdag kom ALT opp igjen og litt til (vi snakker sånn grønn magesyre-oppkast, koselig det…) og jeg sov 3/4 av dagen. Det ga meg i alle fall en fin påminnelse om hva jeg ikke går glipp av. 

Så er det viktig å understreke at jeg selvfølgelig ikke har noe imot folk som drikker! Men derfor synes jeg heller ikke at folk skal se ned  på de som velger å la være heller. Folk må jo få velge selv, men stå for de valgene du tar og ikke la deg presse av andre som mener at du “må” drikke for å kunne “passe inn”, ha det gøy og så videre, uansett hva det er snakk om. 

Spill på lag med kroppen og hodet. 

– Silje Bjørnstad – 

LES OGSÅ SIDE2-SAKEN: Folk bør slippe å forsvare at de ikke alkohol

Blogginnlegget er inspirert av denne saken: 13 things Im tired of hearing when people find out I don`t drink. 

20 kommentarer
    1. Jeg drikker heller ikke. Men er ikke fanatisk avholds. Det går omtrent 6-10 år mellom hvert glass vin. Og da kun ett glass. Har smakt det meste, det meste smaker vondt. Noe smaker ok, men jeg har ikke behov for å drikke det, og ihvertfall ikke bøtte innpå.
      Er du religiøs? spurte folk før. Nei, sa jeg. Da er du gal, fikk jeg høre en gang. Greit, sa jeg.
      Nå er jeg bestemor og vet at det går helt greit å komme seg gjennom livet ” på vannvogna”, eller ” kaffevogna” som jeg pleier si. Men jeg sitter ikke og mener at alle andre skal være som meg. Folk får drikke på fest alt de vil. De skal bare ikke klage på tømmermenn dagen etter, for her er ingen medlidenhet. De har påført seg det selv helt frivillig. 🙂

    2. Robag: Hehe, takk for flott kommentar. 🙂 Det med religion må jeg legge til i blogginnlegget. Lenge siden jeg har hørt den nå, men den har kommet opp en gang i blant!! 😉

    3. Jeg er ikke avholds, men drikker meg aldri full – rett og slett fordi jeg kjenner grensen min veldig godt og synes en lett brisen rus er nok.
      Jeg har vært på flere firmamiddager hvor jeg avstår alkohol, fordi jeg synes ikke det er gøy å drikke med fremmede kunder. Likevel synes jeg dette er så ubehagelig at jeg ofte kommer med en unnskyldning – som at jeg er på penicillin el.l.

    4. Jeg er synes vin smaker stramt, surt, ekkelt, øl helt forferdelig og alt det andre er jo enda verre..I smak, og jeg synes fulle mennesker er slitsomme… Og det er mine eneste grunner til at jeg ikke drikker lenger, og det er gode grunner. Men ja, det er veldig slitsomt å måtte forklare seg til en hver tid. Jeg har forsøkt å “nyte” et glass dyr ekslusiv vin med min mann….men jeg lager grimaser og vil helst skylle det ned med cola…

    5. Jeg skjønner deg godt. Og SÅ slitsomt å måtte forklare hvorfor man ikke drikker. Jeg er ikke helt avholds, men jeg kan fint dra på fest, bursdager og julebord uten å drikke. Noen ganger er grunnen at jeg ikke vil, andre ganger er grunnen at jeg skal på nattevakt eller tidlig på jobb dagen etter, og da er det vel hyggeligere at man dukker opp og er tilstede et par timer uten å drikke, enn å ikke komme i det hele tatt 🙂 Men da får jeg alltid spørsmål om jeg er gravid, på slankern eller får høre at jeg er sååå kjedelig. Får nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke drikker. Og ja, det finnes virkelig gruppepress i voksen alder. Og jeg har ikke vært ute på byen på et par år, og det er kanskje rart for ei på 24. Men det frister meg virkelig ikke. Jeg får INGENTING ut av å dra på byen.
      Men en sjelden gang iblant så får jeg lyst på vin, høre på musikk og skravle hele natten med kjæresten min, og andre ganger får jeg lyst til å drikke drinker med venninner, danse og le – og da gjør jeg det! Men å rangle ute på byen, bli drita full, flørte med ekle fulle mannfolk, spise kebab, ta taxi hjem, svi av flere hundre kroner og se på snapstory dagen etter at jeg har vært skikkelig usjarmerende i går samtidig som jeg har tidenes hangover i dag, nei det har jeg over hode ikke lyst til. Og det er veldig slitsomt å skulle drive å forsvare seg for å ikke alltid ha lyst til å drikke alkohol.

    6. Alltid aktuelt tema som dukker opp fra tid til annen. Kona har og irritert seg grønn over disse spørsmålene som særlig kvinner får oom de ikke drikker på et eller annet arrangement. “jeg kjører” har blitt et fint svar 🙂

    7. Hvorfor gjøre det kleint for alle rundt deg med en sånn bloggpost? Man må da kunne stå for det man mener er riktig for en selv uten å lage et oppstyr av det. Har selv hatt mine “hvite måneder” uten alkohol. Når jeg får spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker svarer jeg enkelt og greit “at jeg ikke har lyst på i kveld, kroppen trenger en pause”. Har fremdeles til gode å få de negative reaksjonene du beskriver. Nå kjenner jeg ikke miljøet du kommer fra og hva som er vanlig der, men det kan da ikke være så forderdelig vanskelig å si at du “ikke vil drikke”. Regner med du setter ting på spissen for å få fram et poeng, hvis ikke syns jeg faktisk litt synd på deg. Håper du aksepterer at de fleste faktisk setter pris på å ta et glass vin eller tre. Noen av oss klarer jammen å stoppe der og. (Lite tips: et fornuftig forhold til akohol er et bra forhold til alkohol. Blir som med alt annet – måtehold)

    8. Jonas: Les blogginnlegget en gang til før du kommenterer. :p Jeg skriver jo at jeg ikke har fått noen negative reaksjoner: “….og jeg har heller aldri opplevd noen negative reaksjoner på dette, slik at det er klart.”

      Jeg har heller aldri sagt at det er vanskelig å si at jeg ikke vil drikke?

      Så anbefaler jeg deg også å se hva som er inspirasjonskilden til blogginnlegget, nemlig et annet blogginnlegg med en god dose selvironi og humor 🙂

      Når det er sagt så er blogg en personlig plattform for å publisere sine egne meninger, tanker, verdier og holdninger.
      Og hva man mener er et fornuftig forhold til alkohol er relativt og en subjektiv oppfatning som vil variere fra person til person.
      Jeg sier ikke at noe er rett eller galt – så vi er nok mer enige enn det vi kanskje tror.
      Ha en flott dag 😉

    9. Geriatriks: Hehe, er jo som regel virkelig ikke no problem altså.

      Er bare alltid “artig” med de som virkelig ikke skjønner greia uansett hvor mange forklaringer du kommer med:
      “Men ett glass vil jo ikke skade”
      “Du kan sove over her hvis det er kjøringa du tenker på”
      “Men denne vinen er så god, du bare MÅ ta et glass”.

      ;D

    10. Rikke: Takk for flott kommentar. 🙂

      Vi er alle forskjellige og jeg opplever det vel ikke som slitsomt å forklare hvorfor jeg drikker. Det kan bare virke litt meningsløst når noen spør deg om hvorfor du ikke drikker og allerede før du har fått svar så har de gjort opp sin mening og tanke om hvorfor du sier nei takk til alkohol. 😉

    11. Har hatt type 1 diabetes siden barneskolen er nå godt opp i 20 åra og drikker ikke alkohol ofte (2-3 glass vin årlig). Har da en utmerket “grunn” som jeg forteller om når folk blir plagsomt nysjerrige på hvorfor jeg ikke drikker, som f.eks at hos en diabetiker så slutter kroppen å ta til seg sukker pga av at leveren er for opptatt med å takle alkoholen. Da blir det slutt på mer spm om sånt 😉
      Har ingenting imot andre som drikker.
      Fint og reflektert innlegg 🙂

    12. Hei! flott innlegg som jeg er veldig enig i.
      Lurte på om du har operert nesen? Om de på bildene er deg:) Henger meg alltid opp i sånt fordi jeg vurderer å operere min egen hehe. Kunne du eventuelt skrevet innlegg om det? om jeg tar helt feil nå beklager jeg!!
      Heidi

    13. Hei!
      Fantastisk at flere tar opp dette. Jeg føler meg veldig i samme situasjon som deg, da jeg for 2 år siden bestemte meg for at nok får være nok! Jeg har det like morsomt, er like morsom, og husker alt 100% dagen etter. Har gått ned 25 kg, har sjeldent dritt dager noe mer, og livet ble så utrolig mye bedre etter at sluttet å drikke. Får stadig vekk kommentarer på dette, men når jeg leser at du har opplevd det samme, kan vi jo le sammen av de som må ha det det gøy med alkohol, men uten er noen forferdelig kjedelig folk 😛

    14. Veldig bra skrevet! Jeg er snart 19 år og har aldri i mitt liv rørt alkohol. Jeg klarer ikke finne en eneste positiv grunn (for meg) å skulle drikke. Det eneste jeg har drukket i livet er vann, melk, juice/saft og brus (og jeg har ikke drukket brus på 7,5 år). Jeg er aldri med på fester, og spesielt klassekamerater snakker nedlatende overfor meg og påstår jeg er kjedelig og muligens pysete som holder meg avholds. Hva er pysete med å klare å stå i mot gruppepress? Jeg mener at man har ‘problemer’ om man virkelig trenger alkohol for å ha det gøy. Gi meg melk og sjokolade så skal du se jeg blir hyper nok. Folk skal få lov til å drikke om de vil, men jeg holder meg langt unna. 🙂

    15. Så utrolig bra at du tar opp dette og er så kul rundt det! Jeg er helt enig. Drikker en gang i blant og da er det strengt tatt “bare fordi alle andre gjør det”. Burde egentlig ikke vært noe å ta opp engang:-)

    16. Tenk litt. Drikker selv når jeg er i sosialesituasjoner og det er godt. Det er ikke slik at man slukner eller kaster opp heletiden, kommer an på prosent og mengde. Mange får lykkerpomille og da er alt fint. Selv synes jeg det er dritt merkelig at du ikke vil drikke

    17. vedlig bra du tar opp dette:)Jeg drikker ikke selv å det blir masse mas å press når jeg er ute i sosiale lag. Har hørt på maset i ca 11 år. synes det er rart at flere folk ikke drikker, det skader lever å stopper vitamin strømmen i kroppen, i tillegg er det dyrt, smaker vond å man blir dårlig dagen der på. sånn synes jeg det er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg