Når man får athletic fitness-bikini i posten

og man bruker 15 minutter på å skjønne hvordan man skal ta den på… HAHA! 

Og så bruker man de neste 15 minuttene på å omtrent le seg ihjel fordi denne lille bikinidrakta var relativt trang, enn så lenge. (Jeg kjøpte denne brukt, så den er ikke figursydd heller). Med andre ord så sitter den ikke akkurat “som støpt”, men uansett så merker jeg det er motiverende å se hvordan “scenekostymet” ser ut og ikke minst så merker jeg allerede nå at det er mye morsommere å øve på de ulike poseringene. 

Apropos poseringer: i athletic fitness skal man utføre fire poseringer: front, venstre, bak og høyre. Det høres jo ganske enkelt og greit ut, men skitt hvor mye det er å tenke på. “Stramme her, ut med den kroppsdelen der, inn med magen der, opp med skuldrene her” og så videre. 

Og akkurat i forhold til poseringer så vil jeg bare påpeke noe som sikkert de fleste er klar over, men som likevel er greit å minne om. Jeg skrev tidligere at jeg ikke kommer til å publisere ukentlige formoppdateringer og detaljer om hvordan jeg spiser og så videre i løpet av denne konkurranseoppkjøringen, det ser jeg på som irrelevant og unødvendig for andre å vite. Men jeg vil bare understreke at det å spise og trene seg frem til konkurranseform handler om å skape en illusjon. Ja, selvfølgelig kan man ha det som ser ut som en muskuløs rygg, sixpack og det hele, men samtidig så er det også stor mulighet for at man er på sitt svakeste når man står på scenen fordi man har gått flere uker og måneder på energiunderskudd og er dehydrert, selv om man kanskje ser “sterk og muskuløs” ut. 

Mange husker kanskje innlegget til personlig trener Gina Sophie fra tidligere i år der hun beskrev hvor enkelt det er å “fake” den “perfekte treningskroppen” i sosiale medier. Mye av dette kan også trekkes til de ulike fitnessposeringene. Man skal for eksempel brette ut ryggen og stramme lats, men det betyr virkelig ikke at man ser sånn ut “til vanlig”:

“Blåse seg opp” versus “vanlig”. 😉

Og finner man i tillegg det “riktige lyset og skyggene”, så vil det muligens “se enda mer imponerende ut”. 

 

“Vanlig lys” versus “skyggelys”.

For å understreke én ting; jeg har et veldig avslappet forhold til min egen kropp og grunnen til at jeg skriver og påpeker dette nå er fordi jeg mener dette er viktig å ha i bakhodet i ukene fremover og mot tiden mot konkurranse for de som leser denne bloggen. Dette er en del av gamet. 

Det er så mange som vil se “sånn og sånn” ut. Vel, husk da, kort fortalt, at filter, kontrast, skygger, lys og det å posere på “den riktige måten” kan skape “drømmekroppen/fitnesskroppen/muskelkroppen” – hva man enn liker å kalle det.

I`m just saying. 🙂

For meg er dette MINST like mye en mental utfordring som det er en fysisk utfordring. For meg er det mer imponerende å være så dedikert til et mål at man frivillig hiver seg på streng diett, utfører treningsøktene man skal i løpet av uka og gjør det som skal til i 3-4 måneder, fremfor å for eksempel “blåse seg opp” fordi man skal få frem skuldre og rygg. 

Og det viktigste er selvfølgelig at kroppen holder seg frisk og skadefri!

– Silje Bjørnstad – 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg