Handletips til Sverigetur

Hei onsdag! 

Senere i dag skal jeg som tidligere nevnt teste formen i Athletic Fitness-runda: Pullups-romaskin-dips etter hverandre. Så i morgen kommer det en oppdatering om hvordan det gikk, samt hvordan den siste diettuka har vært. Nå merker jeg nemlig virkelig at energinivået begynner å synke, og at hode og kropp er litt “mindre til stede” hvis man kan si det sånn. 

MEN jeg fikk et spørsmål om hva jeg kjøper i Sverige/hva jeg anbefaler å kjøpe i Sverige. Nå er det jo slik at de to siste gangene jeg har vært over grensa så har jeg vært på diett, og har derfor ikke kunne kjøpt og spist alt jeg pleier. He he. 

Sånn ser forrige runde ut:

Det jeg alltid kjøper er sukkerfri energidrikke, Fun Light-saft, kaffekapsler, søtningsstoff, kvarg/kesam, krydder, nøtter, magert kjøttpålegg (roastbiff, skinke etc) karbonadedeig og tyggegummi.

Hadde jeg ikke vært på diett så hadde jeg garantert også kjøpt cottage cheese med smak, påleggssalat (rødbetsalat), remulade, aioli, polarbrød, naturlakris og proteinbarer for å nevne noe. 

Ett av mine beste Sverigetips må være “Kvarg” uten tilsatt sukker i ulike smaker – hvorfor har vi ikke sånne i Norge?! Altså, kesam med smak uten tilsatt sukker. Det er jo så godt samtidig som det er magert og proteinrikt. Perfekt som mellommåltid og som “mat-på-farten”. 

Så opplever jeg også at det er rimeligere å hamstre diverse drikkevarer fra Sverige, og nei, jeg tenker ikke på alkohol. Men saft, brus og kaffe fra de merkene jeg bruker er i alle fall noen kroner billigere hos “Söta bror”. Og selvfølgelig karbonadedeig. Nå sist kjøpte jeg for eksempel 5 kilo karbonadedeig for 250 kroner (altså 50 kroner kiloen) hvor kjøttet har et fettinnhold på 5 prosent. I Norge koster vel en pakke på 400 gram rundt 50-60 kroner?! Så vi hamstrer noen kilo når vi først er i Sverige for å si det sånn og lagrer det i fryseren:) Magert kjøttpålegg som for eksempel roastbiff er også noe jeg er svært glad i og som er mye billigere i Sverige. Nå kostet for eksempel 100 gram roastbiff 16,90,- og i Norge koster jo en pakke på 80-100 gram 30-35 kroner. Det er også et mye bedre og større utvalg av vegetarmat i Sverige – for eksempel så har de Quorn-produkter (sopp-protein) som jeg er veldig glad i og som virkelig kan anbefales for en mer kjøttfri hverdag! 🙂

I tillegg blir det også noen artikler til husholdningen, som blant annet toalettruller, vaskepulver, håndsåpe, oppvaskmaskin-tabletter og tøymykner. 

Så topp 5 kjøp i Sverige må være:
1) Karbonadedeig
2) Sukkerfri energidrikke/saft/brus
3) Kvarg med smak (Bare fordi det er så godt, kommer i MANGE ulike varianter og er uten tilsatt sukker)
4) Magert kjøttpålegg
5) Tyggegummi (Jeg er avhengig av tyggis og man sparer fint 25-50 prosent på å hamstre noen pakninger fra Sverige sammenlignet med norske priser 😉 )

– Silje Bjørnstad – 

4 kommentarer
    1. Smarte innkjøp 🙂 Når jeg er på harrytur (litt for sjelden) så blir det som om det var en ukeshandel i Norge. Mye å spare på meieriprodukter, kjøttprodukter, frukt, grønt, drikke og godis (sukkerfritt og sukkerholdig) Mine favoritter (som jeg ikke finner i Norge) er helt klart den svenske kesoen (cottage cheese) da den er tilsatt litt salt 🙂 Er selv den magre varianten for ”fettholdig” til diettkosten? Ikke noe negativt ment, men bare lurer siden du skrev at du ikke kunne kjøpe det nå før konkurranse…. Ellers er jeg ekstremt glad i sukkerfri saft og blander det alltid med taffel eller Farris. Akkurat smaksmessig har Norge en del å gå på 😛

    2. Madelen: Hei! Jeg sjekka aldri innholdet til den svenske kesamen, men grunnen til at jeg ikke kjøpte kesam denne gangen er fordi jeg kjøper de med smak (for eksempel med pære&vanilje), og de variantene inneholder tilsatt sukker. Hvordan den magre svenske cottage cheesen er i næringsinnhold sammenlignet med den magre, norske varianten har jeg dessverre ikke sjekket opp.

    3. WOW, takk for et BRA innlegg med masse tips!
      Tror nok jeg også må ta en Sverigetur snart, selv om min harryhandelbutikk er ganske liten med utvalg deretter.. Pleier forresten å kjøpe proteinpudding I Sverige, Njie tror jeg den heter…? I allefall veldig god og muligens diettvennlig (omtrent samme som mager kesam).. Lykke til med innspurten mot konk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg