Hjemmelaget tomatsaus: enkelt, sunnere og billigere

Hei mandag!

Jeg starter uka med hjemmekontor og i dag våknet jeg faktisk av meg selv allerede klokka 8 (det er tidlig til å være meg ;p), og i tillegg så hadde jeg så mye energi at jeg gikk rett ut på en liten morgentur i morgensola. Utrolig deilig. 

Ellers så har det blitt hjemmekontor-jobbings, en treningsøkt med styrketrening og intervaller, samt matlaging. 

Kort oppsummert så var dagens treningsøkt helt fantastisk med masse energi i både pullups-stanga, dipsstativer og på mølla. Jeg hadde glemt hvor deilig det er å løpe!!! Jeg var en skikkelig løpejente før (LES: før jeg møtte Fredrik og ble introdusert til styrketrening), og jeg merker jo at jeg egentlig er ganske glad i intervaller, høy puls og svettefest på mølla. Så jeg vil nok fortsette med tredemølle-datingen også etter konkurranseoppkjøringen 😀

Men tilbake til overskriften, nemlig hjemmelaget tomatsaus, kjøttsaus, spagettisaus eller hva du enn vil kalle det. Å lage sin egen versjon at tomatbasert saus som passer til både pizza og pasta er superenkelt å lage! I tillegg er det sunnere, billigere og mer smakfullt enn mange av ferdigvariantene som står i butikkhylla. 

Min tomatsaus som jeg bruker til 400-500 gram karbonadedeig er:
1 boks hermetiske tomater med smak (for eksempel oregano/basilikum/urter/hvitløk)
1 gulrot
3-4 fedd hvitløk
1 rødløk
1/2 squash

Her kan du selvfølgelig bruke de grønnsakene du ønsker. Jeg bruner først karbonadedeigen før jeg tilsetter biter av rødløk og presser hvitløksfedd med en hvitløkspresse. Surr godt sammen før du tilsetter boksen med tomater og ønskede grønnsaken.

La tomatsausen stå å putre i gjerne 20-30 minutter for at smakene virkelig skal sette seg. Tilsett salt og pepper hvis du ønsker, og eventuelt 1-2 ss tomatpure for litt tykkere konsistens. 


Visste du forresten at det er fordelsaktig å varmebehandle både tomat og gulrøtter? Tomater inneholder en antioksidant som heter lykopen som blant annet har positiv effekt mot å utvikle ulike former for kreft, og denne antioksidanten blir enda kraftigere når tomatene varmes opp. Med andre ord får du i deg mer lykopen fra varmebehandlede tomater sammenlignet med for eksempel rå tomater. Enda bedre blir det hvis du tilsetter noen dråper olje i tomatsausen fordi fett også øker opptaket. Og hvis du koker eller moser gulroten så frigjøres det en større mengde med antioksidanter som er lettere å ta opp i kroppen. Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt så inneholder kokte gulrøtter faktisk tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter.

Og når vi først er inne på grønnsaker: lag grønnsaksmos og puréer for å skape variasjon og for å få inspirasjon i matlagingen. Krydre lett med for eksempel pepper og muskatnøtt. Det er så enkelt og så godt! Bare kok grønnsaker, hell av vann og bruk en stavmikser til å lage mos. 

I dag ble det brokkoli- og blomkålmos på meg:

Enjoy! 🙂

– Silje Bjørnstad – 

3 kommentarer
    1. mitt problem er at eg liker alt best som de er
      rå gulerøtter
      rå tomater
      rå brokkoli rå blomkål etc
      alle sier det er bedre laget som noe…men skal vi ikkje like det og?

    2. cuskima: Det er jo virkelig ikke noe problem kjære deg?! Å spise grønnsaker er bra for deg, enten om de er rå, fryste eller varmebehandlet, så nyt med god samvittighet! 😉 At jeg nevnte at det er fordelsaktig å varmebehandle tomater og gulrøtter var ment som inspirasjon for å bruke mer grønt i matlagingen. Noen grønnsaker får økt innhold av antioksidanter, mens andre grønnsaker taper for eksempel vitamin C under varmebehandling – så det finnes både fordeler/ulemper ved ulike tilberedeningsmetoder 🙂

    3. så bra……
      eg har jo lest at varmebehandling er veldig bra da for grønnsaker,men eg er sånn rå grønnsakerguri..selvom eg spiser jo tomatsaus,betasuppe blomkålsuppe og sånne ting da 😀
      ha en vakker dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg