“Peak week”

God onsdag!
I dag har jeg startet på det som kalles “peak week”, altså de siste forberedelsene for de siste dagene før konkurranse. Mange begynner å drikke flere liter med vann (typ 6-8 liter om dagen) for så å “tørke seg ut” med væskekutt dagen før konkurranse, men for min del blir det hverken blir det fokus på å drikke så enorme store mengder med væske eller kjøre totalt væskekutt døgnet før konkurranse. Jeg vet også at mange kutter helt ut søtningsstoffer og null karbohydrater de 3-4 siste dagene før konkurranse, for så å “karbe” seg opp igjen før scena for å få “trykk” i muskulaturen. Jeg spiser litt mindre karbohydrater dagene før nå, men drikker fortsatt sukkerfri saft og tygger tyggis (begge disse inneholder da søtningsstoffer), og prøver heller å kjenne og se etter hvordan min egen kropp reagerer på ulike matvarer. Det finnes jo ikke ett fasitsvar på hva som er riktig og galt når det gjelder “peak week” (eller kosthold og trening generelt), så jeg har størst tro på å lytte og følge med på sin egen kropp og sitt eget hode de siste dagene her. Det er i alle fall det som føles riktig ut for meg. 

Jeg merker at jeg i alle fall er veldig klar for å konkurrere på søndag og rett og slett “bli ferdig” med første konkurranse, for fy søren, nå er jeg sliten. Jeg er så seig og treig i alle bevegelser, jeg har null treningslyst og null trykk på trening og jeg merker at tålmodigheten min ikke er det den en gang var. He he. Så beklager til alle rundt meg som får erfare dette ;p

Når det er sagt så er det igjen så viktig å understreke at “alt sitter i hodet”. Selv om jeg nå er sliten og enkelte minutter har null motivasjon, så vet jeg at det bare er snakk om disse få minuttene, og at jeg har jobbet for å stå på scenen og prestere i styrkemomentene på søndag, slik at det selvfølgelig ikke er snakk om å gi seg! Og med adrenalinkick og scenelook på søndag så bare GLEDER jeg meg til å fullføre. Selve plasseringen i konkurransen er ikke lenger så viktig (selv om man selvfølgelig har lyst til å gjøre det bra!), for prestasjonen og mestringsfølelsen har jeg allerede fått og kjent på så mange ganger i løpet av denne konkurranseoppkjøringen. Jeg har noen mål for hva jeg ønsker å presetere i styrkerunden, og utover det så tar jeg alt annet som en bonus. Bare det å stå i konkurransebikini på en scene vil bli en helt ny erfaring og opplevelse for meg for å si det sånn. 

Frem til konkurranse så logger jeg ut av bloggverdenen og har full fokus på forberedelsene og meg selv med tanke på posering, det å psyke seg opp mentalt, mat-prepping og så videre. Jeg gleder meg til å fortelle om erfaringene og opplevelsene fra min første athletic fitness-konkurranse neste uke. Enn så lenge, nyt vårværet og ønsk meg lykke til! 😉

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg