Opp 1,5 kg på 6 dager

God torsdag!
I dag har jeg hatt hjemmekontor og for å få i gang hjernemaskineriet på morgenen så tok jeg meg en tur ut i den nydelige vårsola.

Det hjelper så mye på både kropp og sinn når det er blå himmel, sol og varmere i lufta! Jeg skrev tidligere i uka at jeg skulle skrive litt om hvordan kostholdet mitt er nå i forhold til da jeg var på konkurransediett. Men først og fremst vil jeg si litt om ordet “diett”. For jeg har inntrykk av at for mange så er “diett” et negativt ladet ord. Men selv om noen er på diett så trenger ikke det å bety at noe at man er på slankern eller faster to dager i uka. Diett er et begrep som brukes når det er snakk om kosthold og ernæring, og diett kan defineres på flere måter. For eksempel så kan diett være en spesiell matplan for syke med hensikt om at de skal bli friske. Diett kan brukes når man følger en bestemt matplan for å nå et bestemt mål. Og diett er også et ord som brukes i forbindelse med jobbturer og er i denne sammenheng rett og slett “matpenger” man får når man er på en jobbreise.

Men å være klar over forskjellen på ordet diett og ordet kosthold er kanskje det jeg synes er viktigst å poengtere. Diett er midlertidig, i motsetning til kosthold, som er en normalsituasjon. Er man på diett spiser man altså på en bestemt måte i bestemt tidsperiode, mens kosthold er slik “man spiser til vanlig”. 

Nå etter at vårens konkurransesesong er over så spiser jeg egentlig ikke så veldig annerledes enn det jeg gjorde på konkurransediett når det er snakk om type matvarer. Matvarer jeg spiser mye av er for eksempel egg, nøtter, grønnsaker, magert kjøttpålegg, speltlomper, ris, karbonadedeig, cottage cheese, havregryn, bær og frukt.  Så det er ikke matvarene som er den største forskjellen for min del. Selvfølgelig er det nå rom for flere andre mat- og drikkeprodukter enn det var på konkurransedietten, og jeg har spist både smågodt, kake på jobb, sjokoladenøtter, is og pizza den siste uka, men det er heller mengden som er den største forskjellen, naturlig nok.

Som jeg skrev tidligere i uka:
I løpet av de siste månedene frem til konkurranse så har jeg gradvis trappet ned kaloriinntaket for å deffe meg ned til konkurranseform. Det i seg selv har ført til at magesekken har blitt mer og mer vant med mindre mat slik at jeg nå blir fortere mett av mindre porsjoner sammenlignet med tidligere. Magesekken er nemlig svært tøyelig og ikke minst tilpasningsdyktig, så når man gradvid spiser mindre porsjoner og mindre mat, så vil også magesekken og kroppen etter hvert justere seg etter dette. Det samme gjelder jo selvfølgelig da motsatt vei, jo mer mat du spiser, jo mer tøyelig blir magesekken over tid, og og  desto mer mat trenger du for å føle deg mett. Med tanke på at magesekken min nå “tåler mindre mengde” mat enn tidligere, så er det viktig å ikke gå helt bananas med matinntaket, men gradvis øke porsjonene slik at kroppen og fordøyelsessystemet får tid til å henge med. Kort fortalt så må kroppen få tid til å omstille seg, og det er også greit at energioverskuddet de neste ukene ikke utelukkende blir lagret som fett, men at det blir en god balanse mellom å bygge opp både muskellager og fettpolstring. 

I forrige uke, før fotoshooten fredag, så hadde jeg spist lavkarbo og drukket noe mindre væske for å være “flat og stram” til bilde-bonanza. Jeg veide 50,5 kilo forrige fredag og i dag torsdag veier jeg 52 kilo. Jeg har altså gått opp 1,5 kilo på under én uke, men jeg vil tippe at 1 kilo av dette rett og slett er væske og påfyll av glykogenlagrene, så en mer riktig vektoppgang vil nok være å 0,5 kilo på 1 uke. Og det ser jeg på som en veldig fin og jevn vektoppgang. Man hører jo om folk som går opp 5-6 kilo på en uke etter at man er ferdig med konkurransene (uten at det i seg selv trenger å være feil, man er som regel tappet for både væske og karbohydrater rett etter konkurranse, slik at kroppen bare “suger” til seg alt når man først begynner å spise og drikke igjen). Og selv om “konkurranseform-magen” allerede har begynt å forsvinne, så er det virkelig ikke noe problem for meg, og det er godt å kjenne på. Jeg synes det er helt topp med litt mer polstring for å unngå at jeg fryser 24/7, og den ekstraenergien og de nye kiloene skal selvfølgelig brukes til å bygge en enda bedre og sterkere kropp.

Ja, det er en del av gamet å “deffe seg ned i form”, men jammen er det viktig å huske på at også er en del av gamet å bygge seg opp igjen også.

– Silje Bjørnstad – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg