Sunne og superenkle havregrynsrundstykker med kesam

God mandag!!

Jeg starter uka med å dele denne slumpeoppskriften som ga utrolige gode, mettende og ikke minst næringsrike rundstykker der havregryn og kesam er hovedingredienser. Jeg hadde igjen cirka 200-250 gram mager kesam som måtte brukes til noe før det var for sent og jeg fant fort ut at man trenger jo faktisk ikke så mange ingredienser for å lage kesamrundstykker! Man kommer langt med basisvarene egg og havregryn i hus!

I tillegg hadde jeg igjen litt fibra fullkornsmel som jeg tenkte det var greit å ha i rundstykke-deigen, men det skal sies at jeg ikke har heeeelt oversikt over hvor mange eksakte gram dette var. Når det er sagt så har jeg vel ikke helt oversikt over antall gram på havregryn som ble brukt heller, jeg bare “helte oppi til deigen fortsatt var litt klissete, men likevel hang godt sammen”. Så  her er det bare å prøve seg frem 😉 Uansett, resultatet ble i alle fall smakfullt og godt, og her er cirkamål-oppskrift:

Du trenger
2 egg
cirka 300-350 gram havregryn (Jeg brukte store havregryn, men her kan du fint ha en blanding av både store/små havregryn og havremel)
cirka 30-40 gram fibra fullkornsmel (kan erstattes av for eksempel grovt sammalt mel, havremel eller lignende)
cirka 200-250 gram mager kesam
1-2 ts bakepulver

Bland alle de tørre ingrediensene (hold igjen litt på havregrynene) og tilsett deretter egg og kesam. Bland godt sammen og til sett mer havregryn/mel slik at deigen henger godt sammen. Form rundtstykker og legg de på et stekebrett ikledd bakepapir. 

Stekes i 25-28 minutter nederst i ovnen på 180 grader.

Jeg formet til 6 rundstykker, men de kan fint lages mindre også 😉

Disse rundstykkene smaker godt som de er, sammen med pålegg og som tilbehør til brød/salat/supper. 

Mettende og gode med masse fiber og protein.

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg