Gratinert karbonadedeigform med cottage cheese og grønnsaker

Hei og god tirsdag!

Her kommer et tips til en sunn, enkel og rask middag i en travel hverdag som i tillegg er en ypperlig måte til å bli “kvitt restemat” på. 

Jeg er stor fan av middager som kan lages i ildfaste former, både fordi “den lager seg selv” ved å stå inne i stekeovnen og fordi jeg ofte såpass store porsjoner at jeg har både lunsj og middag dagen etter. I tillegg så ELSKER jeg alt som kan gratineres med ost, og “alt-i-ett-middags-former” kan som regel gratineres med ost 😉 Så er det også en fin og enkel måte på å få i seg mer grønnsaker på – mange synes kanskje det blir for “kjedelig” eller “ikke noe godt” å bare koke grønnsaker/lage salat som man har som tilbehør til ulike måltider, men i ildfaste former blandes flere smaker sammen.

Karbonadedeigform med grønnsaker og cottage cheese (2-3 porsjoner)
400-500 gram karbonadedeig
Tomassaus laget av 4-5 ss tomatpuré, 1/2 boks hermetiske tomater/pizzasaus, eventuelt litt ketchup
300-400 gram cottage cheese
500 gram grønnsaker (Jeg brukte en ferdigblanding med brokkoli, blomkål og gulrot)
Ost
Oreganokrydder

Damp grønnsakene slik at de blir møre og stek karbonadedeigen. Jeg vil anbefale “å helle av” eventuell væske fra stekepanne når du har stekt karbonadedeigen, fordi grønnsakene og tomatsausen i seg selv vil gi nok væske. For mye væske vil gjøre gratengen veldig “vannete”. Etter at du har helt av væsken fra stekepannen tilsetter du tomatpuré, tomatsaus/pizzasaus og eventuelt litt ketchup. Tilsett gjerne mer tomatpuré hvis du synes sausen blir tynn. Deretter legger du grønnsaker, karbonadedeig og cottage cheese lagvis i en ildfast form før du topper med ost og oreganokrydder. 

Stek på 200 grader til osten har smeltet.

Server med for eksempel søtpotetfries, foccaciabrød, salat – det du måtte ønske!

En mettende og sunn middag med masse deilig smak! 😀

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 
 

3 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg lurer på litt mer om Lexie. Så på snap at du skulle reise fra henne, og skjønner jo at dere ikke er sammen nå, ut fra at du er på tur alene. Hvem passer henne nå? Er det egentlig din hund, eller foreldre sin?
      For du har hjemsted/barndomshjem på finnskogen, og jobber og bor ved Oslo?

    2. Astrid: Hei!!! Jeg kan sikkert ha et eget innlegg om Lexie – haha! Er jo så glad i den hunden 🙂

      Jeg har barndomshjem på Finnskogen ja, men jobber, bor og holder til i Oslo. Så når jeg sier at jeg skal hjem til Finnskogen, så er det hjem til mamma og pappa (barndomshjemmet), og når jeg bare sier at jeg skal hjem, så skal jeg hjem til der jeg faktisk bor, nemlig i Oslo 😉
      Lexie bor hos mamma og pappa, altså på Finnskogen, men jeg reiser hjem til henne så ofte jeg kan 😉 Så hun er en familiehund, men det er jo helt klart mamma og pappa som har hovedansvaret for henne og er de som tar vare på henne daglig. <3
      Jeg har alltid vært vant med hund hos mamma og pappa, og elsker hunder (elsker vel dyr generelt 🙂 ), og Lexie er bare et så spesielt og unikt vesen som gir meg så mye glede, energi og kjærlighet. Derfor er det like kjipt og kjedelig og trist å måtte reise henne, og da blir det litt sippe-snapper av og til. Hehe! Bare spør om det er noe mer du lurer på altså!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg