I Shape Up: Slik spiser du sunt og smart i ferien!

Hei og god onsdagskveld!

Denne dagen kort oppsummert:


Jobbings på Side2 – trening og svettefest – hjemmekontorjobbings – varmt – mer jobbings med regnskap og bilagsinnlevering for mai måned! ;D

Nå er klokka blitt 22:20 og jeg sitter fortsatt med jobbeting som bare må gjøres. Men så snart jeg er ferdig så skal jeg kose meg med dette hjertebarnet:


 

For i dag plukket jeg opp en ny utgave av Shape Up fra postkassa!

I denne utgaven bidrar jeg med to artikler – en sak om mental trening og hvordan du skal unngå den (unødvendige) følelsen av dårlig samvittighet selv om det blir noen perioder med mindre trening, eventuelt ikke noe trening i det hele tatt.

Sak nummer to er mine personlige tips og råd til hvordan du er sunn og smart i matveien på ferie.

Ett avsnitt fra artikkelen:
Spørsmål som «Lurer på om det er noe sunt å spise der?» og «Får jeg trent nok?» kan starte et tankekaos uten like allerede før ferien har startet. Før du reiser kan det derfor være lurt å få en oversikt og ha en plan for hvordan du kan kunne nyte både utepils og iskrem, samtidig som du får i deg mat som gir deg de gode næringsstoffene kroppen trenger. Sunn balanse er stikkordet! Så i stedet for å la stressende tanker og spørsmål slite deg ut før du i det hele tatt har reist, ta med deg noen gode tips for hvordan du kan nyte både restaurantmiddager, desserter og paraplydrinker uten at det skal gå utover samvittigheten og humøret. Det er viktig å huske på at «ett usunt måltid» ikke gjør deg usunn, som på samme måte som at «ett sunt måltid» ikke gjør deg sunn. Det er helheten som teller, og variasjon og matglede er to viktige stikkord du bør fokusere på, ferie eller ei! Med andre ord kan du leve sunt med både takeaway-pizza og digg drikke, men samtidig ha glede over å spise sunn og næringsrik mat som du vet gir kroppen din god energi.

Og i slutten av saken oppsummerer jeg følgende:
Som du kanskje skjønner så skal det ikke være noe som heter «nei-mat» på ferie. Det er lov til å si «ja, takk, begge deler», uten at man blir ekstrem verken den ene eller andre veien. Husk at det tross alt er du selv som bestemmer. Det er nemlig denne berømte balansen det handler om. Det er fullt mulig å leve både sunt og godt i ferien. Gled deg til å nyte både grillede kyllingspyd og grønne salater, men også deilig iskrem og fantastiske burgermåltider!

Så det så! 😉

– Silje Bjørnstad –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg