Å bli sterkere krever også hvile

God tirsdag!

Etter noen dager på Finnskogen der gåturer og fiskestang har vært det som har fristet mest, så har nok styrketrenings-energien fått bygget seg greit opp, for i dag boblet jeg over av energi på trening. Og jeg tror nok mye av grunnen til at jeg hadde så trøkk som jeg hadde i dag var fordi jeg har vært mentalt innstilt på denne treningsøkta i ett døgn. He he. Jeg reiste nemlig på trening i går, men kjente fort at jeg bare ikke hadde den energien som skulle til for å gjennomføre økta – en følelse jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. Selvfølgelig er det smart og motiverende å ha en plan for hva man skal gjøre når man kommer på trening, men noen ganger er det også helt greit å gjøre noe annet eller bare utsette hele økta hvis du kjenner at energien og lysten bare ikke er til stede. Det kan være flere grunner til at man har denne følelsen – man er rett og slett sliten (kan være både psykisk og fysisk), du har spist for lite (eller for mye rett før trening slik at fordøyelsessystemet er det som tar hovedfokuset og krever energi), eller så kan det være at du ikke har restituert lenge nok etter forrige økt. Og da er det helt greit å gjøre noe annet uten å få dårlig samvittighet! Altså, hva er det verste som kan skje liksom? Jo, at du forsøker å gjennomføre økta på et senere tidspunkt med mer treningslyst og energi i kroppen! Det er i alle fall sånn jeg liker å tenke og jeg kan i alle fall ikke klage på dagens energinivå. To økter ble slått sammen til én der det var god fart i både armer og bein. 

Dagens økt ble 4settx6repx95xkg i “opphøyd” markløft, 3settx8repsx47,5 kg frontbøy med to sekunders stopp i bunnposisjon, 5×5 chins med 13,75 kg ekstra, 5settx8-10 repetisjoner med diamant-pushups, 6×6 dips med 15 kg ekstra sakte nedoverbevegelse med 1-2 sekunders stopp i bunn og eksplosivt opp og 4settx12 ettbeins-beinpress. 

video:5x1375kgchins

video:95kgklossx6reps

Jeg tror nettopp dette med “dårlig samvittighet” for treningsøkter som ikke helt blir som planlagt er noe veldig mange kan kjenne seg igjen i, særlig i dagens “generasjon prestasjon”-samfunn. I månedens utgave av Shape Up har jeg skrevet et artikkel om nettopp dette i bladets serie om “mental trening”.

Mange er rett og slett overdrevet redd for at den fysiske formen svekkes med en gang man tar en dag eller tre på sofaen, eventuelt om en man må utsette en treningsøkt en dag eller to fordi det dukker opp noe annet som må prioriteres. 

Og jeg gjentar følgende sitat fra en av ekspertkildene i saken:
– (?) er ekstremt viktig at kroppen får hvilt og restituert godt. Ifølge forskning vil hviledager øke prestasjonsframgang. Det er også vesentlig, rent mentalt, at trening ikke bare blir et kontinuerlig pliktløp. 

Så i stedet for å gå rundt med dårlig samvittighet, som tross alt ikke fører noe godt med seg, så bruk heller kreftene på å glede deg til alle øktene som venter! Hvis du aldri gir kroppen tid til å bygge seg opp igjen etter en periode med tøffe treningsøkter, vil du aldri få fullt utbytte av treningen. Og hvis du konstant går med dårlig samvittighet på ferier og i perioder med mindre trening, så vil du heller aldri kunne slappe helt av når kroppen trenger hvile.

Fra artikkelen i bladet:
“Både hode og kropp trenger av og til en “timeout”. Tross alt så er det jo helheten som teller, og selv om du har en treningsfri periode eller en periode med færre økter, så er det ikke nødvendigvis slik at du har bestemt deg for å aldri trene igjen. Så bruk heller denne tiden til å hente deg inn igjen hvor du samler energi og nye krefter!”

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg